VAL DEN 19 SEPTEMBER!

Den 19 september är det val. Jag har rösträtt och tar min uppgift som väljare på stort allvar. Jag är politiskt intresserad och vill gärna engagera mig, men tidsbrist är ett stort problem som hindrar mig från att delta så aktivt som jag skulle önska att jag kunde. Dock vet jag med all säkerhet vilket block och parti jag ska rösta på. För mig känns det väldigt självklart att rösta på Moderaterna i riksdagsvalet och på Centerpartiet till kommunfullmäktige. Hur har ni/kommer ni att rösta?



Kommentarer
Postat av: michaela

BRA JASMINE!



Jag är på blå sidan, dock tänker jag strategirösta på centerpartiet eller KD enbart för att bägge partierna ligger i riskzoonen för att åka ut (egentligen är jag moderat) med ett parti mindre blir alliansen svagare och därför kommer jag rösta som jag kommer rösta. :)

2010-09-13 @ 21:46:55
Postat av: Frida

Det skulle vara jätteintressant att höra varför du röstar som du gör

2010-09-13 @ 21:51:26
Postat av: Emma

Rödgröna :)

2010-09-13 @ 22:02:53
URL: http://godisflickan.blogg.se/
Postat av: Alicia

moderaterna? på riktigt...det förvånar mig jämt när unga särskillt ställer sig till höger. Visst medelålders som sett världen och tappat tron på att saker och ting går att förändra kan jag mer förstå börjar rösta med hjärnan och efter vad som är bäst för dem själva...men vad hände med hjärtat. Ett ungt hjärta som inte klappar vänster skrämmer mig. En människa som inte brinner för jämlikhet, rättvisa och sammarbete. Hur kan man inte rösta för de svagaste medborgare? hur kan man arbeta för att ens barn ska växa upp i ett land som lämnar kategorier av människor som inte passar in i systemet utanför? Jag hoppas att alla tänker tänker tänker mycket innan dom röstar och inte väljer högern förens egoismen hunnit ifatt än!

2010-09-13 @ 22:03:17
Postat av: Anonym

Hej.

Jag skulle gärna vilja att du kunde skriva lite om hur du har tänkt genom att hitta ditt parti och varför just du har valt att rösta på moderaterna.

Det är första gången jag får rösta och jag blir bara mer och mer intresserad av politiken. Dock inte lika insatt som man borde vara..

Så därför skulle jag vilja veta hur du kom fram till vilket parti du gillar bäst.

Du har en super blogg förresten! Älskar att läsa vad som händer i lilla staden! :)

2010-09-13 @ 22:49:21
URL: http://jozzisch.blogg.se/
Postat av: Natalie

SJÄLVKLART Moderaterna!

2010-09-13 @ 22:51:35
Postat av: Evelina

varför?

2010-09-13 @ 23:24:03
Postat av: Malin

Vänstern rakt av

2010-09-14 @ 05:59:29
Postat av: Amanda

Jag håller absolut med dig om att man sk ta sitt ansvar och rösta!

Jag kommer rösta på socialdemokraterna i alla valen. Jag identifierar mig helt klart med den röda politiken, men tycker det är väldigt inressant att höra hur människor som är av andra åsikter tycker och tänker. Varför väljer du moderaterna? :)

2010-09-14 @ 12:43:15
URL: http://harryochmamma.blogg.se/
Postat av: tina

de lutar åt vänsterpartiet.. vill absolut inte att moderaterna ska va kvar =)

2010-09-14 @ 13:28:53
URL: http://trollungee.blogg.se/
Postat av: Anna

Och för mig är det precis lika självklart att rösta precis tvärtemot.



MP all the way.

2010-09-14 @ 19:47:06
Postat av: Daniela

Självklart för mig att vi ska behålla den regeringen som är nu. De rödgrönas valkampanj har varit urusel och de kommer aldrig med något nytänkande samt att de fokuserar mer på att klaga på alliansens politik än att skapa sig en egen. Alliansen är nytänkande och kan skapa många möjligheter för oss unga, medan de rödgröna mest verkar vilja göra det lättare för oss unga att få bidrag eller praktikplatser. Vem vill ha praktik eller gå på bidrag när man kan jobba och utvecklas? Moderaterna kommer jag att rösta på, eftersom de har bäst plan för vården.

2010-09-14 @ 19:58:13
URL: http://danielinac.wordpress.com
Postat av: Anonym

fyfan för moderaterna!!!!!

HUR KAN DU RÖSTA PÅ DOM? När dom bestämmer är jag fan inte värd ett skit. DOM SKA BORT!!!!

2010-09-14 @ 20:51:14
Postat av: Jeanette

Jag måste hålla med Alicia, jag är visserligen ingen ungdom längre, är 37 och har 3 stora barn och ett barnbarn, men ALDRIG skulle jag ens tänka tanken att rösta på de borgeliga.

Aldrig att jag skulle ge min röst till nåt annat parti än vänsterpartiet.

HUR kan man stå för en politik som strävar som mot att göra Sverige till ett land där klyftorna bara ökar, de rika blir allt rikare och de som haft oturen att inte ha det lika got ställt bara blir fler och fler och hamnar allt längre utanför samhället?????

Jag blir inte upprörd över mycket, men när det handlar om att sparka på de som redan ligger, och göra de rika ännu rikare, då blir jag förbannad...

2010-09-14 @ 23:09:08
Postat av: amanda

YOU GO JASMINE! Så jävla skönt med ett klockrent exempel på en person, som tycks vara det exemplariska exemplet på en person som "borde" rösta rött. unga mamma, helt enkelt! Jag blir glad över att höra dig yttra dina åsikter. FÖR SÅ fel folk kan ha! Bort med fördommar och INSE att blå regering bryr sig MER OM "utsatta" " :D you go!

2010-09-15 @ 15:33:03
Postat av: I

Att alliansen skulle vara nytänkande måste vara ett skämt. Moderaterna har alltid stått för samma sak: klara er själva, vi vill inte hjälpa er. Alliansen står för ett samhälle med ökade klyftor - ett samhälle som du Jasmine kommer att förlora på.



Jag hoppas att så många som möjligt förstår att vi måste hjälpa varandra och tänka på allas bästa och därmed rösta på det rödgröna!



Moderaterna (och övriga alliansen) har stora brister gällande solidaritet, jämställdhet, miljötänkande och integrationspolitik. Alliansen står endast för de som arbetar, medan de rödgröna tror på alla människor. Även sådana som du och jag Jasmine - sådana som är unga, pluggar, har barn och inte alltid har det lätt.



Att rösta på moderaterna är ett själviskt val för de som har ett högavlönat arbete, lever tillsammans med sin partner, har pengar på banken, har villa och inte vill tänka på andra. Vi som tror på någon form av rättvisa röstar på det rödgröna. Jasmine, du är för begåvad för att rösta på Alliansen. Jag hoppas att du tänker om!

2010-09-15 @ 16:59:31
Postat av: Linnea

Jag kommer, liksom Michaela, att rösta på Centerpartiet i riksdagsvalet av taktiska skäl (skönt att höra att fler tänker som jag - då kanske det gör någon skillnad!), men i kommun- och regionvalen röstar jag på Moderaterna.

2010-09-15 @ 21:51:28
URL: http://mammacaruso.blogg.se/
Postat av: alicia

Haha så vi ska inse att den blå sidan bryr sig om utsatta? Jaha ja.



Folk som röstar på högern röstar FÖR ett klassamhälle! Många röstar dessutom för att de så hämskt gärna vill tillhöra den borgerliga klassen, vara en del av de finare, rikare Sverige...men en röst på moderaterna är inte en väg till ett finare rikare liv för de allra flesta och särskilt inte för utsatta grupper!



2010-09-16 @ 09:31:44
Postat av: Emma

http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html



Läs det här. Sveket från alliansen. Jag kan inte förstå folk bara kan blunda för händelser som denna.

2010-09-16 @ 14:12:14
Postat av: Mikaela

Bra Jasmine!

Jag kommer också självklart rösta på alliansen:)

2010-09-16 @ 23:42:36
Postat av: Anna Jeschko

VÄNSTER PARTIET rakt av. Högern bryr sig mer om pengar än om mänskligt värde, det är inte OKEJ för mig.



Det nya sjukvårds systemet skrämmer mig, och borde framförallt skrämma dig som har barn och som ska sätta ditt barn i en god framtid. Med högerns politik kommer ungdomarna få ÄNNU mer press än vad dom har nu. Eftersom att vi inte har samma stöd från regeringen och säkerthet som innan. Inte nog med att vi har mycket press nu, med dom här kommer det bara bli värre.



GO vänster GO humanity

2010-09-17 @ 12:36:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0