En fråga.

Bara en tanke, dömer absolut inte ditt val och frågar mest av intresse;

Varför får Joline så mycket rosa/lila och typiskt tjejiga kläder? Har funderat ganska mycket över de extrema indelningarna på tex. H&M när det gäller pojk och flick-kläder, vilket jag tycker känns lite förlegat och att det inte finns något behov för det i den åldern. Är det Joline som önskar kläderna, eller hur brukar du göra?

Tycker förövrigt väldigt mycket om din blogg och du verkar vara en fantastisk mamma!

/Josefina


Det är ett mycket intressant och viktigt ämne som du tar upp. Jag tar absolut inte illa upp, tvärtom, så rannsakar jag mig själv dagligen för att jag INTE vill placera Joline i något "könsfack". Jag vill inte ge henne en titel "flicka" eller "pojke", utan mer att hon ska känna sig som en människa. Våra barn föds som oskrivna blad, och vi föräldrar är med och skriver väldigt viktig historia. VI måste ta ansvar och förvalta det ansvaret på ett bra sätt, så att våra barn vågar vara människor och trotsa könsroller och fördomar mot flickor/pojkar.

I leksaksaffären finns rosa strykbräda med strykjärn, mini-micro, mini städset, lila låtsasdammsugare som låter, brödrostar, smoothiemaskiner.. På framsidan av förpackningarna leker små flickor - blivande, självständiga kvinnor soms ska klara konkurrensen i arbetslivet. Det finns en annan sida av leksaksaffären också, där vi handlar presenter och leksaker till våra pojkar, som vi ska uppfostra till rättvisa och jämnställda män. Motsvarigheten till alla hushållsleksaker är vapen, krigsgubbar och lego. Vad säger detta om de könsroller som följer våra barn resterande delen utav deras liv? Är det kvinnligt att sköta marktjänsten medan manligt är slagsmål, muskler och krig?

Är det rättvist att våra döttrar bär vita spetsklänningar på midsommar, medan våra söner springer runt i leran med mjukisbrallor och collagetröjor? För visst ska vi vara ärliga och erkänna att det är mer okej med smuts, bråk och vilda lekar bland pojkar? Tyvärr är det så. Och vad säger detta våra barn i det vuxna livet?

Är det rätt att våra döttrar oftast får hjälpa mamma att duka bordet och hänga tvätten, medan sönerna får följa med pappa och tvätta bilen eller byta till vinterdäck. Är det så vi vill göra, egentligen?

Det ÄR viktigt att VI alla ifrågasätter huruvida vi tilldelar våra barn en typisk "könsroll" eller inte!

Nu till din fråga: Jag erkänner, jag köper mycket rosa/lila kläder till Joline. Det är min absoluta favoritfärg och jag älskar överlag färgstarka kläder! Och i sanningens namn, skulle jag nog inte föredra att hon väljer militärgröna brallor och svarta t-shirtar med dödskalletryck på när vi går på H&M:s barnavdelning. Jag skäms över att fungera så, men det är svårt att själv kliva ur min egen "könsroll", som givetvis styr mitt sätt att tänka och uppfostra mitt eget barn. DÄREMOT tycker jag att det är märkligt att alla UNISEX kläder efterliknar POJKLÄDER, både i färg och form. Ska det vara UNISEX, ska pojk och flick mötas på mitten - annars faller hela konceptet. Vart är rosa tröjor med glitterhästar till pojkar? Vart har vi drakmunkisen till flickan? 

Diskutera gärna vidare med mig i kommentarsfältet!  

Kommentarer
Postat av: Josefina

Tycker ditt resonemang om stereotypa pojk/flick leksaker är vansinnigt intressant och insiktsfullt!

Genus är ju också viktigt när det kommer till uppfattning och behandling av ett barn, med största sannolikhet kommer en flicka i klänning bemötas annorlunda än en flicka i unisex. Samma sak med pojkar.



Jag uppskattar också att du är ärlig när det kommer till valet av Jolines kläder - det ÄR svårt att ta sig ur en roll och jag håller med om att det är viktigt att utvidga rollerna.



Även jag är en stor supporter av unisex dvs. mer kläder i alla regnbågens färger som klär alla barn, oavsett kön och smak. Med unisex tror jag också att bemötandet av barnen inte blir "stereotypt", tex. "söt flicka/tuff pojke" utan som en unikt, färgstarkt lysande individ.

2010-09-23 @ 17:43:05
Postat av: Fredrika, mamma till Moa

jag tycker barnkläderna kan hänga blandat, sorterat på färg och storlekar. unisexplaggen tycker jag ska vara rätt neutrala med färger som rött, lila, grön, blått, grå, brun, svart o vitt. inga särskilda tryck.



själv klär jag helst min fem månader gamla dotter i färgerna jag skrev ovan, just för att jag gillar färgerna. gillar inte typiska flickplagg me hello kitty, ponnysar osv.. men det är ju olika vad man gillar. får ofta höra att min dotter är "en väldigt söt/tuff pojke"... tråkigt att man ska anta kön utifrån plagg o färg.



när hon blir äldre tänker jag låta henne välja mest själv. vill hon vara en rosa prinsessa - fine. vill hon ha baggy jeans o biltröja - fine :)

2010-09-23 @ 18:05:33
URL: http://frekje.blogg.se/
Postat av: Michaela

Egentligen spelar inte färgen på kläderna någon roll. Att vara jämnställd innebär inte att vi ska vara lika, utan att vi ska ha lika rättigheter och skylldigheter oavsett kön. En flicka måste få ha rosa, lila och röda kläder..med glitter och hästar. En pojke måste få ha blåa, gröna och svarta kläder med bilar och drakar. Meeen, det är föräldrarnas roll att uppfostra sina barn på så sätt att det heller inte anses konstigt om pojken på förskolan kommer med en rosa tröja, eller en mössa med en blomma på. Det ska heller inte vara konstigt att flickan i skolan hellre spelar fotboll och leker monster-truck än att hoppa hopprep. Det är vår uppgift som föräldrar, att uppfostra våra barn till att vi är lika mycket värda, har samma rättigheter och skyldigheter oavsett vilket kön vi har..oavsett vilka kläder vi har..eller vilken hudfärg vi har osv. Kläder är en bagatell så länge man som förälder kan skapa en självklarhet till att alla är olika, men lika mycket värda. Man kan fortfarande uppfostra sin dotter till en stark och självständig kvinna trots att hon får gå i rosa glitterkläder. Och man kan uppfostra sin son till en jämnställd man som inte ser ner på kvinnor, trots att han får ha militärbrallor ;)

Däremot anser jag att man som förälder ska passa sig för vad ens barn leker med för leksaker. Som du nämnde är det inte det mest lämpliga att låta våra flickor enbart leka med hushålls-leksaker och leksaker som uppmuntrar till lugna stillsamma lekar. Och vice versa med pojkar (ni förstår vad jag menar). Det uppmuntrar pojkar till att ta för sig, att ta plats. Medans flickorna uppmuntras till motsattsen. Där har vi ett problem! Inte i kläderna. Även vårt förhållningssätt mot våra barn. Livsfarligt om man hamnar i fäller som att flickor ska hjälpa till i köket och pojkar i garaget. Blir aldrig bra i framtiden, dels för att vi skapar ett icke jämnställt samhälle..men även för at våra barn pga oss föräldrar kanske går miste om mycket de gillar! tänk om pojken som får byta däck älskar att baka? Och tänk om flickan som får hjälpa till att förbereda middagen älskar att klippa gräset?

Vi måste tänka till i vårt förhållningssätt och vår uppfostran utav barnen, så länge vi gör det så anser jag inte att färg på kläder spelar någon roll!

Vi kan klä våra döttrar i rosa utan att vara rädda för att de ska bli nedtryckta i arbetslivet som vuxna..så länge vi har ett jämnställt förhållningssätt och uppfostrar dem till självständiga och starka kvinnor.



Dock är ag för att det ska finnas mer neutrala kläder för de föräldrar och barn som vill välja detta till sina barn. Men det riktiga problemet sitter inte i kläderna, utan i förhållningssätt och attetyd.

Tack och lov är den generation som får barn idag väl medvetna om detta och medvetenheten stiger hela tiden. Framtiden ser ljus ut, även om det går för sakta ;)



Ang kläder så ska självklart alla barn ha praktiska och sköna kläder...oavsett kön!

2010-09-23 @ 19:11:07
Postat av: Malin

Rosa tröjor med hästar finns väl på flickavdelningen, man måste bara våga gå dit som "pojkmamma"

2010-09-23 @ 19:41:41
Postat av: jessica mamma till ella+ linus

herregud! varför får inte killar vara killar och tjejer vara tjejer i dagens samhälle??

jag sätter på min flicka klänning och kjol ja, hon är en flicka! hon har även jeans och byxor men hon är fortfarande en flicka! hon är född till flicka,ska jag som mamma pucha på och " visa" att du KANSKE är en pojke utan snopp redan från början?? nej, hon är en flicka UTAN snopp!

jag själv är väldigt kvinnlig och varför skulle jag då placera min dotter i "inget fack som varken pojke eller flicka när hon nu är en flicka!"

fattar verkligen inte! vilka problem folk har idag! gaaaah!

så du menar att joline varken är pojke eller flicka? utan bara en människa?

en pojke är väl en människa och en flicka är väl en människa också?



2010-09-23 @ 19:55:09
Postat av: Anette

Hej Jasmine!

Mitt lilla barnbarn Emilia, 3 år, har mycket rosa/lila kläder för att hennes mamma, min dotter, vill ha det så. Så jag brukar köpa lite andra saker, kamoflagebyxor och spindelmannentröja, för det ville hon själv ha!

2010-09-23 @ 20:10:35
URL: http://blogg.aftonbladet.se/2417
Postat av: Amanda

Jag håller med om att det är överdrivet tjej- respektive kill-indelat både bland kläder och leksaker. Jag håller på att planera en kökshörna för min son där han kan laga mat och baka, för han ska inte leka med bilar och svärd bara för att han är kille - han ska få göra det han VILL göra. Han tycker om att leka med köksprylar OCH bilar, därför får han göra bådeoch. Fast samtidigt kan jag tycka att det går till överdrivt åt andra hållet också. Killar ska inte behöva ha rosa tröjor om dom inte vill, bara för att vi är rädda att framstå som ojämlika föräldrar med fördomar. Jag tycker man ska göra det som känns bäst för barnen. Huvudsaken är ju att dom trivs.

2010-09-23 @ 20:16:57
URL: http://harryochmamma.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Jag försöker köpa det jag tycker är fint till våra barn. Det innebär att vår tvååriga son har klänning, kläder i många klara färger (rosa, rött, blått, grönt och gult). Vår bäbipojke hade idag knallrosa tröja och ljusrosa mössa på lekplatsen. En liten rosaklädd flicka i cirka fyraårsåldern undrade varför han hade rosa. Jag förklarade för henne att alla barn kan ha rosa, såväl pojkar som flickor.



Jag har svårt att prata om unisexkläder eftersom jag anser att alla kläder är för alla barn. De rosa hästtröjorna till pojkar hittar man på flickavdelningen och draktröjan till flickan på pojkavdelningen. Vad som är tydligt är dock att de lite dyrare affärerna och märkena har mer "könsneutrala" (om man nu anser att det finns icke-könsneutrala kläder) än billigare klädkedjor. H&M är en av de mest extrema.



Ett tips är att leta kläder i skarpa färger till Joline på pojkavdelningen. Där har de en tendens att inte vara så puttignuttiga och glittriga. Idag har min tvååring till exempel en fin rosa tröja hittad på Lindex pojkavdelning.

2010-09-23 @ 21:26:56
Postat av: Caroline

När jag handlar i butik så brukar Freija oftast själv få välja vad hon vill ha, blir ofta Hello Kitty och rosa. Men ibland dyker hon ner i lillebrors klädlådor och tar på sig hans kläder som passar henne :) Hon är fin i allt.



Lillebror har däremot nästan bara könsneutralakläder. Men han kan ju inte välja själv ännu.



Och ska vi gå in på de där med leksaker så leks de med allt möjligt här hemma. Loke älskar dockor och Freija leker mer än gärna med bilar. Dom delar ju rum och leksaker så här får man leka med precis vad man vill :)

2010-09-24 @ 00:33:51
URL: http://emmasandracaroline.blogg.se/
Postat av: klara, en av alla andra

Jag tycker inte det är färgen som avgör tjej och killsaker. Det känns som att tjejer inte får gilla rosa för då får man skit för att man placerar tjejer och killar i fack.



Däremot tycker jag inte man ska säga nej till om en kille vill ha en docka eller en tjej vill ha en bil.



Men som sagt, tycker inte det är färgerna som avgör. Ta på barnen den färg man gillar bara.

2010-09-24 @ 12:03:37
URL: http://rantanen.blogg.se/
Postat av: Maria

Varför ska inte flickor få vara flickor och pojkar pojkar??Jag tycker att tjejer ska ha klänningar,men även tuffare kläder men ändå på ett tjejigt sätt.Det är min åsikt.Rosa bara älskar jag:)

2010-09-24 @ 12:17:11
Postat av: Viola, 21årig tvåbarnsmamma

jessica mamma till ella+ linus: Men vad har egentligen barnens könsorgan med att göra vad man klär dom i för färger och plagg? Försvinner barnets kön om man skulle överskrida gränserna menar du? Och varför är det så viktigt att signalera vad för kön barnet har, folk lär ju märka det i vilket fall?



Tro mig, könsidentiteten är starkare än att den kan rubbas av så simpla saker som färger.

2010-09-24 @ 14:25:15
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Viola, 21årig tvåbarnsmamma

Jag är inte mycket för tryck och sådant på kläder utan föredrar enfärgat eller på sin höjd randigt, och jag klär både min son och min dotter i alla möjliga färger (dock styrt efter min egen smak nu när de är små såklart)



Man ska ge sina barn flera möjligheter istället för bara stereotyp :)

2010-09-24 @ 14:28:27
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Anna

Jättebra skrivet Jasmine! :)



---



@jessica mamma till ella+ linus:



"herregud! varför får inte killar vara killar och tjejer vara tjejer i dagens samhälle??"



Att ställa den frågan är för mig precis som att ställa frågan "Varför får inte svarta vara svarta och vita vara vita i dagens samhälle?" Vad är manligt/kvinnligt och varför? Det finns säkert en massa egenskaper och liknande som man skulle vilja tillskriva vardera kön men varifrån kommer uppfattningen om att det är så tror du? Varför skulle man ha specifika talanger, åsikter, färdigheter osv beroende på kön, hudfärg mm?



"jag sätter på min flicka klänning och kjol ja, hon är en flicka! hon har även jeans och byxor men hon är fortfarande en flicka! hon är född till flicka,ska jag som mamma pucha på och " visa" att du KANSKE är en pojke utan snopp redan från början?? nej, hon är en flicka UTAN snopp!"



På vilket sätt skulle man genom genusmedvetenhet visa barnet att det har ett annat kön än det det har? Varför är det viktigt vilket kön man har? Vad spelar det för roll vilka könsdelar man har? Om en kille klädde sig i kjol eller klänning skulle hans snopp då ramla av?



"jag själv är väldigt kvinnlig och varför skulle jag då placera min dotter i "inget fack som varken pojke eller flicka när hon nu är en flicka!"

fattar verkligen inte! vilka problem folk har idag! gaaaah!"



Du beskriver dig själv som kvinnlig, vad menar du med det? Varför är just det kvinnligt? Att vara genusmedveten handlar inte om att placera människor i ett fack överhuvudtaget utan om att låta människor vara precis som dom vill oavsett kön. År 2010 i ett land som påstår sig vara jämställt tjänar kvinnor bara ca 80% av männens löner, tillåts inte ta för sig lika mycket som män på de flesta plan, får sämre sjukvård än män mm. Det är mitt problem!



"så du menar att joline varken är pojke eller flicka? utan bara en människa?

en pojke är väl en människa och en flicka är väl en människa också?"



Precis som du skriver så är både en pojke och en flicka människor så varför ska vi då placera dom i ett fack som säger "Du ska vara si eller så för att du är kille/tjej"?



Jag rekommenderar dig att läsa dessa blogginlägg:



http://ladydahmer.blogg.se/2010/august/utkast-aug-18-2010.html



http://anaiah.blogg.se/2010/august/mina-genusmuppade-barn-har-battre-valmojlighe-1.html#comment

2010-09-24 @ 18:07:53
Postat av: Maria

Jag skrev ett inlägg förut och skriver igen.Jag är bra mycket äldre än de flesta här gissar jag,40 plus.När vi var barn på tidigt 70-tal var det sådana här debatter.Sedan försvann det helt,tror jag åtminstone.Vi klädde våra flickor i sk flickkläder och pojkarna i traditionella killkläder.Bland vänner,arbetskamrater etc hörde jag aldrig funderingar runt det här.Men verkar som att det blossat upp på nytt.Personligen tycker jag att det är sött med rosa,klänningar,tjejmodeller etc.Men det är min åsikt

2010-09-25 @ 00:11:34
Postat av: Alex

Jag tycker en del glömmer bort vad det hela egentligen handlar om. Håller med dig i allt du säger, speciellt det sista. Det jag ofta tänkt på är att de som står för jämställdhet klär sina små tjejer i blått bara för att inte vara "typiska" och klä dom i rosa. Det är väl inte vad det hela handlar om? För mig handlar det om att man ska kunna ha på sig vad man vill, vara den man är och våga stå för det och bli bemött med att det är okej. Men det betyder ju också att det ska vara okej att klä sina små tjejer i rosa, eller? Allt ska vara okej för mig, blått på pojkar, blått på flickor, rosa på pojkar, rosa på flickor.

2010-10-01 @ 21:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0