Madicken

Igår kväll kollade vi på "Madicken på Junibacken" och imorse på "Du är inte klok Madicken". Det måste vara världens mysigaste filmer. Astrid Lindgren är helt GRYM! Jag älskar rosetterna i håret och de ljuvliga, vita nattlinnena, fina förklädesklänningar och svarta kängor. Och det fina, antika barnrummet, hur de tvättar kläderna från bryggan..

Vi föräldrar har mycket att tacka Astrid Lindgren för. Vi kan tacka henne för att hon har bevarat en del av vår svenska historia i böcker och sedaan fångat den på film. Vi kan tacka henne för Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter som starka feministiska förebilder till våra döttrar. Vi kan och bör tacka henne för all hennes underbara fantasi som skapat så många starka karaktärer - att alltid minnas och älska. 


Kommentarer
Postat av: Elin

Kan inte annat än att hålla med, Astrid Lindgren var så otroligt mycket före sin tid med femenism. Men det är det bästa som har hänt, tack vare det tror jag att vi vågar stå upp, vi tjejer!

2010-09-11 @ 14:10:27
URL: http://saraelinrebecca.blogg.se/
Postat av: sara

och barnen i bullerbyn! jag älskar dom filmerna, så mysiga!

2010-09-12 @ 21:44:33
Postat av: Marie

Även jag håller med, Astrid Lindgren var en fantastisk kvinna!

2010-09-13 @ 08:51:23
URL: http://iholland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0