Ett svar:

Hej Jasmine!

Jag är gravid i vecka 31(+3) och har på sistonde börjat få en typ av förlossningsrädla, eller jag vet inte om man riktigt kan kalla det så efterssom det handlar mer om det som sker efter förlossningen, smärtan är jag inte alls orolig för.

Det som skrämmer mig är dessa störtblödningar alla pratar om, att det kommer rinna blod flera veckor, att det kommer ut blodklumpar stora som golfbollar osv. Har försökt prata med min BM om detta men hon försäkrar mig bara om att allt kommer lösa sig.

Förstår om du inte vill svara på detta men ja...du verkar vara en klok tjej som inte kör på några överdrivna scenarion, är själv 19 år och helt ensam i detta så jag har ingen att "andas" ut hos men, ensam är man alltid stark...

Massa kramar till underbara dig som fått mig att inse att allt är möjligt!

Hejsan!
Grattis till bebisen i magen. Du har en alldeles fantastisk resa framför dig, och nu börjar det närma sig slutmålet. Förstår att det måste vara jobbigt att stå helt ensam under en graviditet - då man är så sårbar. Du är stark som klarar av det. Det är klart att jag tar mig tid att svara dig, men eftersom att du inte lämnade någon mailadress får jag svara i ett inlägg såhär. Vill du kontakta mig fler gånger kan du göra det på http://[email protected]

Skönt att du inte oroar dig över förlossningen. Det borde du inte göra heller. Din kropp kommer att klara det galant om du bara tror på dig själv. Om den mot all förmodan inte skulle göra det, finns det fantastisk och utbildad personal som kommer att hjälpa dig med smärtan och eventuella komplikationer. Jag tror att det handlar mycket om inställningen till själva förlossningen, tror man på sig själv och sin styrka kommer man bra långt. Fortsätt hålla dig så trygg och lugn som det bara är möjligt.

Angående vad som sker efter förlossningen kan jag bara svara för mig själv, det är givetvis olika för alla beroende på komplikationer vid just förlossningen. Men jag kan förmodligen svara gemensamt för de flesta av oss mammor att DU kommer ha så fullt upp med sitt lilla mirakel, så alla andra "problem" kommer blekna i jämförelse. Jag tänker inte förneka att det gör ont att kissa första gången, att amningen kan kännas fruktansvärd och att det kommer blod - men om du klarat en hel graviditet och förlossning på egen hand kommer du att klara även det. För mig var det som en kraftigare menstruation, och allting läkte väldigt fint - amningen var mitt största problem. Försök att fokusera på det som ligger närmast nu: Förlossningen. Kämpa på! Och hör gärna av dig igen.

Stor kram!


Kommentarer
Postat av: Fredrika, mamma till Moa

Hej!



Jag tänkte ge mitt personliga svar till denna tjej som skickat den här frågan till dig.



Ja, man blöder ganska mycket ganska länge. Man får använda nattbindor 24/7 och det luktar inte speciellt gott (precis som mens). Men vet du vad? Det spelar ingen roll. Varför då? Jo för du har precis blivit MAMMA till DITT barn och det kommer vara så stort och omtumlande att det andra inte spelar någon roll.



Kan också säga något jag inte tänkte på innan, att om man blir sydd kan det göra väldigt ont bara att sitta/gå och det kan skava. Men det spelar heller ingen roll och det går över. Lyckan över att vara mamma går ALDRIG över!



Lycka till och grattis!

2010-09-21 @ 11:32:16
URL: http://frekje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0