Hej Erika!

Hej Jasmine! Vore jättetacksam om du kunde svara på en fråga jag har;
Jag undrar vad man får för bidrag efter man har fått barn? Jag går fortfarande i gymnasiet och har alltså inte haft något jobb tidigare. Har man ändå rätt till föräldrapenning? Får man något mer bidrag än isåfall föräldrapenning och barnbidrag? Hur fick du det att gå ihop med lägenhetshyra också, bostadsbidrag?
Kram, Erika

Hejsan Erika. Jag antar att andledningen till din fråga är att du är gravid eller planerar att bli det, så först och främst vill jag säga GRATTIS till den allra finaste gåvan! ♥

Jag hade inte heller hunnit jobba tillräckligt många månader för att få högre föräldrapenning, när Joline föddes. Det betyder att man får föräldrapenning på "lägsta nivå", 180 kr per dag. Om man tar ut 7 dagar i veckan, hela månden, så får man ca. 4000 kr efter skatt. Du har 240 dagar och pappan har 240 dagar, där han kan ge dig 180 utav dem men måste ta ut 60 stycken själv.

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga till dig, till och med den dagen du går ut gymnasiet och innan dess kommer det förmodligen att bli svårt för dig att få en egen bostad, med hjälp från socialen. De kommer att hänvisa till dina föräldrar som försörjare och hitta en lösning så att du kan bo kvar hos dem. Om du trots detta, har råd att ha en egen lägenhet, kan du söka bostadsbidrag och jag tror att den högsta summan man kan få ut är 2400 kr.

När jag och Andreas bodde tillsammans hade vi min föräldrapenning, ca 3000 kr (då jag inte tog ut 7 dagar i veckan), Jolines barnbidrag, bostadsbidrag på 1700 kr (inkomstbaserat), mitt studiebidrag (då jag läste några kurser via IV/Komvux, på distans) samt Andreas studiebidrag och helglön. Vi fick ut ca. 10 000 - 11 000 kr i månaden och klarade oss bra på det.

Hoppas att du är nöjd med svaren, annars, fråga igen.
Du kan även mejla mig på [email protected]

Kram Jasmine


Kommentarer
Postat av: Louise - foto

Hej jasmine! jättefin blogg du har!

jag har en fråga, bor du i värmland ? :)

2010-05-12 @ 10:48:06
URL: http://bnaf.blogg.se/
Postat av: Erika

Då förstår jag lite bättre :) tack så jättemycket för svaret!!

2010-05-15 @ 18:43:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0