Vad är grejen med tvååring och tandborstning?


Joline vill inte borsta tänderna och jag antar att denna vägran kommer på köpet.. men det känns så tråkigt att behöva avsluta varje kväll med krokdiltårar och en hysterisk Joline. Jag försöker med alla mutor som att "borsta bort trollen" och "räkna en kusin, kisse eller pippifigur för varje tandborstdrag". Jag förklarar varför och att jag kommer bli arg om hon inte öppnar munnen. Jag försöker agera pedagogiskt och berättar att hur som helst måste jag borsta hennes tänder oavsett protest - men varje kväll slutar det med att hon får ligga i mitt knä, jag får hålla fast hennes armar och pressa in tandborsten i hennes mun medan hon gallskriker, gråter och är jättearg. Det går över vips när tandborsten är borta, men hulkandet återstår i några minuter. Tråkigt. Tips? How to do för att spara några tårar?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Låt henne borsta dina tänder först och att du sedan borstar hennes.

Eller låt henne borsta själv en stund och sen kan du ta över för att borsta lite mer noggrant. Eller kanske byta tandkräm om det är den hon inte gillar, låt Joline följa med och bestämma tandkrämen som har någon rolig figur på:).

Ps. Du har en underbart söt dotter :)

Kram

2010-01-28 @ 22:55:09
Postat av: Michaela

Gå till ett bibliotek och låna böcker för småbarn som handlar om tandborstning.. Typ som "totte går till doktorn"..fast ist med tandborstning!

Barn har alltid lättare att förstå och acceptera saker de kan relatera till.



Borsta tänderna tillsammans med henne..både du och Andreas..alla 3 samtidigt, så hon ser att detta är någonting alla gör..låt henne borsta själv/försöka.. medans ni borstar på er själva (det gör inget om det inte blir så noga borstning lr ingen alls några dagar, tänderna tar inte skada så fort)



Poängen med dessa sätt är delvis att hon ska förstå att det är en självklarhet, men på något sätt tro att hon valt det själv..



Lycka till

/utb förskolärare och specialpedagog

2010-01-28 @ 22:56:58
Postat av: Evylyn

Hej! :) Nu har jag inga egna barn men tar ju faktiskt hand om tva stycken varje dag! (anders 2.5 och Mia 4.5)



De kvallar nar jag nattar barnen sa far de sjalva satta dit tandkram, jag har min tandborste dar och borstar mina tander med dom. Sen borstar de tanderna for att bli av med alla monster och sen sa far jag efterborsta for att se hur bra de gjorde det! Aven ifall det var massa stallen som de missade sa sager jag alltid att det var den basta bortningen nagonsin, god nog for KUNGEN! :D



Forsok gora det till en rutin, att hon vet vad som kommer att handa :)



Det ar sa roligt att lasa din blogg, ha det bra!

Stora kramar fran New York!

2010-01-29 @ 03:08:49
URL: http://evylynpettersson.blogg.se/
Postat av: T

rikgigt bra tips det första. det andra med

2010-01-29 @ 09:01:23
Postat av: Emma

samma sak med min dotter som är två. JAg har testat allt, frågat på bvc osv. Jag har testat med att ge henne en tandborste o borsta dockans "tänder" samtidigt som ja tar hennes men det funkar ej hon vägrar öppna munnen .jag har testat med att vi borstar samtidigt , att hon får borsta mina osv allt ä helt hopplöst. Hon vill hålla tandborsten själv , käka upp tandkrämen o de ä allt. Får panik vill ju inte att hon får förstörda tänder.

2010-01-29 @ 09:40:55
Postat av: Åsa

Min dotter vägrade att borsta tänderna, jag försökte allt, men tillslut kom jag på att jag skulle börja med att berätta en saga om tandtroll och den goda tandfen osv, helt improviserad, jag börja berätta den en stund innan hon skulle borsta tänderna och fortsatte när hon gjorde det, med stor inlevelse, så det gäller att kunna spela teater ;)

och till slut blev det ju roligt att borsta tänderna, och hon va med samtidigt själv, och berättade sagan, hittade på nya grejer osv, så tillslut så vart det ju en rolig lek :)

det kanske kan vara något att testa? :)

2010-01-29 @ 10:39:48
URL: http://prinsessanhardrock.blogg.se/
Postat av: Anonym

Försök göra tandborstningen till en rolig grej. Kanske prova en eltandborste i stället, kan vara jättekul. Eller testa en annan tandkräm?



Testa borsta tänderna framför Tvn, typ för att avdramatisera det hela. Så länge det blir gjort spelar det ju inte så stor roll vart man gör det.

2010-01-29 @ 11:38:51
Postat av: Leas mamma Sandra

Hej!

När Lea var mindre så brukade vi alltid läsa en bok som heter "Prick & fläck", den handlar om de och att de börjar få prickar och fläckar på tänderna och då får gå till tandläkaren och borra. Lea förstod sedan att man måste borsta tänderna för att inte få hål.

Ett tips bara!

Kramar Sandra

2010-01-29 @ 12:08:06
URL: http://leasmamma.blogg.se/
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Vi lockar med god tandkräm och att hon får välja själv i affären då blir hon jätte lycklig och ska genast borsta tänderna med lilleskutt! : )

2010-01-29 @ 15:37:32
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: elinor

gud vilka bra tips du fått! om inget verkligen inte skulle fungera viket jag tror det säkert gör! så ge henne två alternativ aningen borstar du eller så borstar hon... Hon vet att hon inte slipper och hon lär sig att det inte lönar sig att gråta så till slut kommer hon sluta med de..

2010-01-29 @ 16:47:32
URL: http://[email protected]
Postat av: Anonym

Tycker Joline kanske det är obehagligt att ha tandborsten i munnen? Kanske kan hon få prova att borsta själv en stund? Och sedan borstar du, eller tvärtom? Lycka till! /M

2010-01-29 @ 17:24:16
Postat av: Emelie

Vad roligt, Wilma är helt tvärtom, hon blir arg på mig om jag glömmer borsta tänderna och det första på morgonen hon gör är att bortsa tänderna och det sista hon gör på kvällen är att borsta tänder ;) Råkar hon glömma måste hon borsta extra länge säger hon:)

2010-01-29 @ 19:42:31
URL: http://ungmamma15.blogg.se/
Postat av: angelica

Har exakt samma problem med Cornelia, vissa kvällar går bra, men 80% av dom måste jag tvångsborsta tänderna på henne. Det vidrigaste som finns är nog de som inte bryr sig om o borsta tänderna på dom överhuvudtaget...

2010-01-30 @ 19:23:24
URL: http://angelicahallin.blogg.se/
Postat av: mrsmama

Mina barn har varit precis likadana! När det var dax för min yngsta att börja borsta så har han vägrat hela tiden till hans mormor köpte en eltandborste åt honom i julklapp. Helt plötsligt är det jättekul att borsta tänderna och han gapar så stort utan tjat, skrik och tårar! Det finns jättefina på tex ICA med olika figurer på...han har spindelmannen och min dotter har disneyprinsessor. En god tandkräm kan ju också vara bra, vi kör Pepsodent kids med fruktsmak (2-6år). Lycka till!

2010-02-02 @ 20:23:43
URL: http://mrsmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0