Val som förändras oss själva och våra liv.


Livet innebär att vi tvingas stå inför svåra val. Att vi måste välja mellan vägar att gå - utan att egentligen veta vad som händer oss på vägen eller vart vi komer att befinna oss när vi vandrat till dess slut. Vi måste basera våra val på nuet, helt ovetandes om framtiden. Somliga val kan tyckas enkla för någon men livsavgörande för någon annan.

Några av oss har någon gång tvingat oss själva att välja mellan liv och död. För somliga har valet känts väldigt självklart i efterhand. Det har varit en lättnad. En börda som lyfts från axlarna. Någonting som ansågs vara det bästa just då, med de förutsättningarna. För andra har valet i efterhand varit hjärtskärande, ångestframkallande och djupt sårande. Valet har tyngt dem, gjort dem apatiska och sorgsna. Någonting som de ångrat.

För dem som ångrar sig, kommer beslutet att vara en börda resten utav livet -
för det kan aldrig göras ogjort.

Så liten, perfekt
10 fingrar och tår

Ett huvud, en kropp
och ett hjärta som slår

Dina ögon lugnt slutna,
är de bruna eller blå?

Jag älskar dig mer,
kan du någonsin förstå?

Så mycket kärlek,
förväntningar och hopp

Tårar, frustration
över din livlösa kropp

Jag kunde inte ta emot
dig nu, på ett rättvist sätt

Min ängel, livet är för svårt
det kändes inte rätt

Ett barn, ett litet syskon
en saknad liten prins

Du är föralltid den finaste som finns. ♥



Kommentarer
Postat av: i

var du gravid igen?

2010-02-25 @ 11:02:13
Postat av: Miah

Vad har hänt? Hoppas allt blir bra igen vad det än är.

2010-02-25 @ 11:16:38
URL: http://miahsblogg.blogg.se/
Postat av: blivande tvåbarnsmamma!

Otroligt fin dikt. Vet inte vad som hänt dig eller så men känner igen mig så otroligt mycket. Jag är gravid IGEN och kan inte ta bort, det skulle jag aldrig klara av. Men min sambo och familj försöker göra vad som krävs för att jag inte ska behålla min sons syskon. Det verkar tyvärr som att jag blir ensamstående till två och får försöka ordna upp med eget boende. Eller så är det bara tomma hot i hopp om att jag ska göra som de vill. Vad jag vet är att jag aldrig kommer göra en abort för deras skull. För mig skulle det vara en börda för resten av mitt liv.



Om du genomgått en abort så är detta absolut inget illa menat. det är upp till var och en och man är stark oavsett vad man gör. Kände bara att jag ville skriva av mig när jag kände mig så träffad!



Keep up the good work! kram på er..

2010-02-25 @ 11:45:51
Postat av: Elin

ska du ha barn igen ??

2010-02-25 @ 14:11:38
Postat av: Ida

Jag tänker inte dra några öppna slutsatser om det du har skrivit här på bloggen.

Jag kände mig dock träffad av texten och kunde dra några paralleller till mig själv. Ett beslut jag tog när jag var nitton. Jag vet inte än, fyra år senare, om det var ett beslut grundat på min vilja eller min dåvarande pojkväns önskan.

Det går inte att ångra nu. Jag lever med beslutet.

/Ida



2010-02-25 @ 14:12:37
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Hej Jasmine otroligt gripande det du skriver och jag förstår precis vad du menar, skriv på msn om du vill prata. Kramar!

2010-02-25 @ 14:39:09
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken fin dikt, känner igen mig helt i ditt inlägg..

2010-02-25 @ 20:21:10
Postat av: Daniela

Känner så väl igen mig i din dikt. Tack för att du skrev den, det där är något jag inte kan sätta ord på för egen del ännu.

2010-02-25 @ 22:01:11
URL: http://procedomani.wordpress.com
Postat av: Marlie-93a mamman

Gripande (och sorglig) dikt!

Som de flesta andra dras tankarna till om du fått gå igenom något riktigt jobbigt, men vill inte vara snokande då du själv valt att inte skriva mer. Hursomhelst sänder jag en tanke till dig!

Kram

2010-02-25 @ 22:58:38
URL: http://mammamarlie93.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0