Dags att övervinna en rädsla.


Imorgon ska jag till kvinnokliniken och sätta in en spiral. Detta gör mig extremt nervös. Livrädd. Skakis. Svettig. Jag fick förfrågan om att använda spiral som preventivmedel redan på efterkontrollen efter att Joline föddes. På efterkontrollen spände jag mig så mycket att barnmorskan knappt kunde genomföra de vanliga "rutinkontrollerna" ordentligt. Sedan dess har jag funderat på det i omgångar och nu är det alltså dags - imorgon övervinner jag en rädsla om jag vågar sätta in en kopparspiral. Jag hoppas att jag ska klara det, eftersom att jag verkligen vill hitta ett säkert och smidigt preventivmedel som sköter sig själv. Jag vill inte ha några fler barn på många år, så spiral är ett perfekt alternativ. Nu får ni hålla tummarna för mig!


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag blev gravid trots spiral.inget är helt säkert

2010-02-28 @ 23:13:33
Postat av: Caroline - Mamma till Freija & Loke.

Jag ska hålla tummarna för dig HELA dagen!

2010-02-28 @ 23:21:08
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Lina - Mamma till Anabelle & gravid med nummer två

Varför inte en p-stav? Sköter sig självt ju :) Känns som lite lindrigare. Lycka till!

2010-03-01 @ 07:49:27
URL: http://linajohnsson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej, underbara du!

Jag satte in en kopparspiral efter mitt andra barn och har inte ångrat mig en dag. Jag var jätte nervös innan, för att det skulle göra ont, men det kändes knappt.......det gjorde inte alls ont. Så "lägg upp dig" i stolen, slappna av och tänk på din underbara dotter så är det snart över.

Kramar från en mamma till två.

2010-03-01 @ 08:39:38
Postat av: Anonym

Kopparspiralen fungerar jätte bra! Det gör lite ont att sätta in den och man mår lite illa efteråt, men det är det värt! Hade det i 3 år och har aldrig haft något prolem med det, det bästa med kopparspiralen är att du har mens som vanligt å så. Lycka till.

2010-03-01 @ 08:52:39
Postat av: Sanna

Jag satte in hormonspiral efter min dotter föddes. Det fungerar jätte bra och jag har aldrig haft några problem, enda problemet som man skulle kunna se som något är väl att jag inte haft någon mens sedan blödningarna efter förlossningen. Det är vanligt att man inte får någonting alls eller väldigt lite när man sätter in hormonspiral samtidigt som man ammar. Den gills i 5 år, så ska ha den kvar i drygt 3 år till innan den ska ut.



Det var lite jobbigt att sätta in den och gjorde lite ont men var mest obehagligt att man ska ligga naken inför en främmande människa. På förlossningen kändes det inte likadant för då var man så uppe i att föda, men när du sätter i den gäller det att tänka på annat. Jag fasar över att ta ut det, men har några år kvar så bara ta det lugnt.

2010-03-01 @ 08:55:38
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag satte in hormonspiral efter min dotter föddes. Det fungerar jätte bra och jag har aldrig haft några problem, enda problemet som man skulle kunna se som något är väl att jag inte haft någon mens sedan blödningarna efter förlossningen. Det är vanligt att man inte får någonting alls eller väldigt lite när man sätter in hormonspiral samtidigt som man ammar. Den gills i 5 år, så ska ha den kvar i drygt 3 år till innan den ska ut.



Det var lite jobbigt att sätta in den och gjorde lite ont men var mest obehagligt att man ska ligga naken inför en främmande människa. På förlossningen kändes det inte likadant för då var man så uppe i att föda, men när du sätter i den gäller det att tänka på annat. Jag fasar över att ta ut det, men har några år kvar så bara ta det lugnt.

2010-03-01 @ 08:55:38
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag satte också in en kopparspiral efter min son föddes. Gjorde lite ont och barnmorskan fick inte in den så en läkare fick göra det vid ett annat tillfälle, men den funkar jättebra efteråt.

2010-03-01 @ 10:45:38
URL: http://harryochmamma.blogg.se/
Postat av: Madde

Jasmine varför svara du inte på om du och andreas är tillsammans fortf? :)

2010-03-01 @ 12:06:44
Postat av: Anonym

var bor ni? hos din mamma? hos andreas?

2010-03-01 @ 15:53:33
Postat av: 18 år och gravid

SVAR: Vad roligt att du gillade min blogg. Måste erkänna att jag har följt din blogg enda sen du var i vecka 16 eller något sådant. Är som sagt och var jätte intresserad av unga mammor, har alltid vart sugen på en liten men velat gå klart gymnasiet först. känns häftigt att du läser min blogg när JAG NU är gravid, innan var det ju dig man läste om. Tänk vad åren går. :)



har du förresten något tips på hur man skiter i blickar i skolan? Tycker det är jätte jobbigt just nu...nästan så jag ej vill gå .

2010-03-01 @ 21:19:23
URL: http://mittlivv.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hejsan =)

kul att läsa andra mammors blogg, fin din var =)

viken söt dotter du har =)

2010-03-01 @ 21:20:27
URL: http://isabelles-mamma.bloggplatsen.se
Postat av: Nathalie

Hej! Hoppas allt är bra med er. Jag satte in en kopparspiral för ca 2 veckor sedan, det är ju aldrig roligt att lägga upp benen sådär.. men det gick bra! Det är inte skönt men det går fort och ett bra skydd:) Dock tror jag att jag fått en infektion nu så måste tillbaka till barnmorskan för att kontrollera och förhoppningsvis slipper jag ta ut den.. efter att försökt få in den 2 ggr! Det kommer gå super bra imorgon! Många kramar från mig och barnen

2010-03-01 @ 21:57:02
URL: http://nathalierogberg.blogg.se/
Postat av: Lisen

Har hormonspiral, det bästa jag gjort.

Var inte farligt så lycka till.



2010-03-01 @ 22:24:53
Postat av: Denice- Hampus mamma

jag har hormonspiral, helt jäkla underbart!

2010-03-02 @ 11:22:25
URL: http://deniicen.blogg.se/
Postat av: Maya

För en månad sen kom mitt andra barn och jag känner som du.. men jag hoppas att du kan skriva att det gick bra :) Fin blogg!

2010-03-02 @ 22:35:23
URL: http://quetzalen.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0