Vår lilla bebis som inte ville sova!


Tre bajsblöjor, nåra vansinnesutrbrott, femton barnprogram och en kladdig yoghurt macka senare ska vi göra oss iordning och gå på långpromenad. Joline har blivit lika morgonpigg igen, så hon har vaknat långt innan 5 både i fredags, lördags och idag. Hon har ju haft en period då hon sovit lite längre på morgonen så vi trodde att det höll på att vända. Hemma hos Andreas har hon sovit till klockan 9 två mornar i rad och det är rekord!

När Joline låg i magen sov hon hela dagarna och vaknade vid sena eftermiddagen och sparkade vilt fram till tidiga morgonen. Min barnmorska sa att ofta har bebisen samma sovrutiner i som utanför magen. "Okej då.." tänkte jag, men hade ingen aning om vad vi hade att vänta. Att bebisarna "sover, äter och bajsar" när de är små stämde inte alls in på Joline. Hon sov aldrig. Hon sov kanske 3-5 timmar per dygn och då var hon tvungen att sova med mitt bröst som napp. Om jag lade ifrån mig henne tog det några minuter innan hon vaknade och då var det bara att börja amma igen. Sovrutinerna från magen höll i sig också, så Joline hade vakentid från ca. 17:00 på eftermiddagen till 04:00 på morgonen. Hon gallskrek om jag inte gick fram och tillbaka med henne och sjöng. Ibland satt vi vakna i soffan, framför en film eller tv:n och Joline tittade på mig med stora ögon och munnen som ett litet o. Hon skrek konstant när vi var ute och gick i vagnen så jag fick ändra till sittvagn när hon fortfarande var jätteliten.

När "kolik & skrikperioden" var över insåg Joline att hon var väldigt pigg på morgonen och vaknade ofta innan 03:00 och var klarvaken. Vi gick upp och jag drog med mig täcke och kudde och så satt vi och lekte i vardagsrummet. Hon somnade om vid 8-9 på morgonen men bara i högst en timme.

Vid 6 månader ungefär vaknade hon och ville ammas varannan timme och gallskrek varje gång. Då fick jag gå upp och sitta med henne skrikandes i soffan tills hon gav upp och somnade om. Denna lilla process repeterade vi ett antal gånger varje natt.

När jag slutade amma och Joline började äta välling började nätterna att lugna sig igen. Men ända fram till i början av sommaren vaknade Joline mellan 04:00 och 04:30 varje morgon. Sedan har det blivit längre och längre mornar, så nu vaknar hon runt 6-halv 7.



En sovande bebis är det sötaste som finns..


Kommentarer
Postat av: Felicia

Oj, vissa har det verkligen svårare än andra när det gäller sovrutiner! Jag har ett kusinbarn på 14 månader, och från att han var runt två månader har han sovit hela nätter. Han somnar runt tio och vaknar vid sju och vill ha välling, sen somnar han om till nio/tio :) Det låter lite som lyx om man jämför med hur ni hade det... :-)

2009-10-18 @ 09:47:37
Postat av: Amanda

Jag tycker att vi har haft det jobbigt de fyra veckorna sedan Harry föddes, men det verkar som att ni hade det mycket kämpigare! Nu matar jag lillkillen runt nio-tio på kvällen, sen sover han till tre ungefär och äter igen. Efter ett tag somnar han om och sover till sju-åtta. Om vi har tur... Men hur jobbigt det än känns när man är mitt i det så måste man ju klara av det. Och på något sätt går dagarna ganska fort, och när man väl överlevt natten kommer en ny mysig dag med bebisen. Jobbiga nätter hör till bebistiden och man får försöka se tjusningen i det eftersom tiden flyger iväg och aldrig kommer tillbaka!

2009-10-18 @ 20:54:07
URL: http://harryochmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0