En början..


I går kom jag hem med en stor klump i magen. Jag kände mig ledsen, sårad och frustrerad över alla rykten som cirkulerar och över att alla pratar bakom ryggen på mig, i stället för att komma till mig. Det känns så falskt, att gå på stan i Nora och de flesta hälsar glatt, kanske stannar till och småpratar lite och sedan kommer anonyma samtal, sms och kommentarer med elaka påhopp, kränkningar, hot och framförallt ett genomsyrande hat.

"Jasmine är en dålig mamma", "Jasmine tar aldrig hand om Joline längre", "Jasmine knullar runt", "Jasmine har flippat ur", "Jasmine skiter i skolan och allt annat förutom att supa och knulla"... Jag orkar inte!

Det är INGEN som vet vad jag gör, vem jag är, hur jag tänker/känner och mår, förutom jag själv. Mina närmsta vänner har en aning, men inte ens de vet vad som pågår inuti mig. Sedan jag separerade har det ständigt varit en ryktescirkus kring mig, Joline och vårt privatliv. Jag har blivit hårdhudad. Jag tar inte åt mig. Hatet brukar vanligtvis studsa iväg ut i tomma intet och jag brukar övertyga mig själv med sanningen som så väl säger att dessa rykten inte stämmer. Jag brukar ringa till Josefine så hon kan berätta för mig att jag duger och att alla andra helt enkelt saknar värdighet och respekt för mitt privatliv. MEN, nu har jag kommit till en punkt då allt hat har krupit igenom min hårda hud. Jag är inte lika stark längre. Jag mår inte bra. Jag hatar det här och att ständigt höra att jag är en otillräcklig och dålig mamma. Jag är så jävla förbannad, trött, arg, ledsen och frustrerad att det är såhär!!!

Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: fia

du vet själv att det inte stämmer, uppenbarligen så känner dom inte dig om dom kan komma med sådana kommentarer!

du vet att du är en bra mamma, du gör allt för joline, mer kan du inte göra och det du gör är mer än allt ska du veta. och nora är en jävla skithåla där alla snackar skit om alla, så är det för mig också fast i karlskoga. jag har dock slutat umgås med alla här, sitter instängd i min lägenhet från morgont ill kväll för jag har b rytit ihop, men du är starkare än mig och klarar det här! du behöver inte bevisa något för du är underbar!

2009-10-06 @ 14:54:52
URL: http://menlillagumman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Detta är Nora i nötskal..alla lägger sig i fast de inte har ett skit med ens liv att göra!De bygger upp egna historier utan att höra med personen i fråga!!jag har själv varit i din sits..man märker vems ens riktiga vänner är i en situation som denna..Livet går framåt men när man är i det känns det som man inte kommer ur gropen med hat.. Bara att bita ihop det låter för jävligt men jag kan lova att det kommer att bli bättre de tröttnar till slut!! Det är vad du tycker att du är som mamma/person som räknas inte vad folket i Nora tycker.

2009-10-06 @ 14:55:38
Postat av: sanna

Skit i alla som är negativa, även om det är svårt! Du ska inte ta åt dig.

2009-10-06 @ 15:00:18
URL: http://leosmamma.blogg.se/
Postat av: jossa

jag tycker du är bra!! om det är till nån hjälp...

2009-10-06 @ 15:13:07
Postat av: Hanna

Ta inte åt dig ett skit av allt fjolleri de säger. Du är enormt stark och fortsätt tro på dig själv! Låt inte de jävlarna ta ner dig till deras nivå.

Du kan och det har du visat och alla har sina dalar. OCH DU DUGER, PRECIS SOM DU ÄR!!!



dessutom har du en underbart vacker dotter!



Du klarar allt du vill! (:

2009-10-06 @ 15:39:19
URL: http://anelegantsuit.blogg.se/
Postat av: Matilda

NEEEEJ Jasmine, låt dem inte knäcka dig! Snälla snälla.. Jag bor långt ifrån dig, har aldrig träffat dig mm.. ändå läser jag din blogg. Vet du varför? Jo för att jag beundrar dig, jag inspireras av dig! Du verkar vara en fantastisk tjej, otroligt mogen för din ålder och med ett hjärta av guld! Att säga att du är en dålig mamma låter som ett skämt, du gör ju allt för Joline och älskar henne över allt annat. Räcker inte det? Jag blir uppriktigt ledsen om du låter alla idioter knäcka dig. Vi gillar ju dig, och vi stöttar dig! Lyssna på oss andra, inte på de dumma avundsjuka människorna som har så fattiga liv själva att de måste fylla sitt liv med att klanka ner på ditt! Stå på dig!

2009-10-06 @ 15:52:38
Postat av: Milane

Jag håller med övriga här, jag tycker du verkar fantastisk och du är SÅ stark. Jag skulle blivit knäckt för länge sedan. Du gör ett makalöst jobb varje dag, och det här är bara så enormt orättvist.

Jag hoppas dessa människor, vilka det nu än är, slutar trakassera dig!

Kram från Milane :)

2009-10-06 @ 16:39:31
Postat av: Christel

Hej Jasmine! Jag heter Christel och jag har läst din blogg länge. Jag tycker du uttrycker dig extremt begåvat i dina texter och sätter väldigt bra ord på vad du känner. Jag bor i Stockholm och har ingen erfarenhet av småstäder. Jag har en farmor som bor i Lindesberg och det är väl så långt mina småstadskunskaper sträcker sig. Jag vill bara säga till dig att stå på dig! Förstår att det är jobbigt när alla känner alla och det ska gå en massa rykten om en. Människorna som sprider dessa har inget eget liv, eftersom de måste lägga sig i ditt. Måste vara jobbigt att bo i en stad och inte kunna vara anonym, behöva leva med att vara granskad och att folk har koll på en. Förstår att det är svårt men försök verkligen att skita i dem och lyssna istället på dina riktiga vänner och din familj. Jag är helt säker på att du är en underbar mamma, den bästa mamman för joline! Och jag hoppas att du inser att du är värd att träffa killar, festa och faktiskt knulla runt också om du skulle vilja det. herregud, det ena utesluter väl inte det andra. trist att folk ska vara så trångsynta.



Jag hejar på dig!

2009-10-06 @ 16:44:30
Postat av: Felicia

Jasmine, det är helt okej att inte alltid vara stark, det är okej att bryta ihop för att sedan orka ta sig upp och fortsätta leva. Håll dig till dina sanna vänner, framför allt till Josefine, hon verkar vara en riktig vän. Allt skitsnack får du försöka fokusera bort, även om det må vara svårt. Du kommer klara det här, det är jag säker på. Låt ingen få trycka ner dig, du är värd så mycket mer än så! Många styrkekramar...

2009-10-06 @ 17:23:52
Postat av: Charlotte

Jag känner inte dig men bara genom att läsa dig blogg förstår man att du är en fantastik mamma,med ett otroligt gott hjärta!

Stå på dig Jasmin,hur svårt det än kan kännas ibland!



Det finns en låt som heter "Underbarn" som jag hittade för ett tag sen på spotify,den är skriven till ett barn tror jag,texten är jätte bra,och gav iallafall mig styrka när jag hörde den.

Kom direkt att tänka på den när jag läste ditt inlägg.



Ta hand om dig!

Kram

2009-10-06 @ 18:00:30
URL: http://yttepytts.blogg.se/
Postat av: Sofie

Ta inte åt dig Jasmine, det är avundsjuka och ynkliga männiksor utan ett eget liv som ägnar sig åt att försöka smutskasta andra människor och prata bakom ryggen på dem. Jag är helt säker på att du är den bästa mamman joline skulle kunna få, du är otroligt mogen och ansvarsfull och ser alltid till hennes bästa, det märks så tydligt genom dina inlägg. Alla mammor är värda att ha kul och roa sig utan sina barn också, så skit i folket som snackar en massa dumheter. Du är en toppenmamma! var stolt över dig själv och stå på dig! Stor kram!

2009-10-06 @ 18:04:20
Postat av: Therese

Typiskt Nora.. Bara en massa idioter som älskar att lägga sig i andras privatliv...Jag blir så trött på det. Jag förstår om du inte orkar med dom mer, men var stark, du verkar ha många vänner som finns där för dig och tror på dig, och många läsare med ;) Var stark, du är en underbar mor och människa. Jag tror på dig !



Min mamma med ;)

2009-10-06 @ 18:20:03
Postat av: Anonym

Vi tycks fortfarande leva i ett samhälle där ''kvinnan bara ska vara hemma och ta hand om barnet'' vet hur de är!!

Du är absolut inte ensam!

2009-10-06 @ 19:30:43
Postat av: Lisa

Hej Jasmine! Jag har läst din blogg sen joline föddes tror jag. Jag måste får säga att jag tycker det är hemskt att det finns sådanna människor som kan säga sådanna saker utan att säga det TILL dig, personligen. Antagligen är det människor som själva inte mår bra, s.k. mobbare, som bara vill trycka ner dig.



Du har helt rätt, vi som läser din blogg känner inte dig, vi vet bara vad du skriver, och utifrån vad du skriver så verkar du vara en helt fantastisk människa, med bra väderingar och moral. Jag är snart 22 år och vill ha barn inom 1-2 år och då kommer jag tänka på dig och hur bra du verkar uppfostra Joline. Joline verkar nämligen vara en helt underbar tjej.



För övrigt så skulle jag vilja säga till dem som skriver att du är en hora, att Jasmines sexualitet och privatliv är hennes ensak. Väljer Jasmine att ha sex med olika killar eller inte så är det upp till henne. Vi lever i ett modernt samhälle där förtryck mot kvinnor inte borde finnas längre. För när killar har sex med många tjejer så såger ni väl knappast horbock till dem eller?!



Stå på dig Jasmine, dessa människor är inte värd din uppmärksamhet.



Va rädd om dig och Joline!



Styrkekramar från Lisa i Gbg

2009-10-06 @ 19:56:19
Postat av: Marielle

Jasmine, Jasmine... Jag önskar så att de elaka kommentarerna inte existerade. För jag kan verkligen inte förstå dem. Du är verkligen inget av det där.



Jag förstår att det måste vara jättetufft att ha alla dessa rykten runt sig, att det blir svårt att lita på människor i din omgivning. Men bara Du vet vad som är sant. Och som en människa sa till mig när jag levde bland rykten baserade på okunskap; 'Du finns i alla fall, du är ju inte osynlig eftersom de pratar om dig.'

Jag vet inte om det är något som var menat att kännas positivt men jag tog det ändå till mig. "Sköt ditt och skit i andras" lite så...



Kom ihåg att du är bra precis som du är, fråga din nära omgivning om du glömmer bort det. Prata mycket med Josefine och din mamma. Du ÄR bra precis så som du är. Det andra är bara bullshit, jag är övertygad om det! Varje människa har rätt till att styra sitt eget liv utan att någon ska hoppa på en på de sätt de nu hoppar på dig.



Du skriver att du inte orkar längre att ingen egentligen vet exakt vad som pågår i dig.... Behöver du krascha, så gör det, så kan du kämpa dig upp igen. Jag vet att du kan Jasmine, du är så stark även om du inte känner dig så just nu.



Håll ut!



Skickar lite positiv energi

Kram / Marielle

2009-10-06 @ 20:36:14
Postat av: Anonym

vilka jävla idioter!! du är en fantastisk mamma jasmine, glöm aldrig bort det.

2009-10-06 @ 21:31:16
URL: http://malllaballla.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag blir rent ut sagt förbannad! Dels för att det alltid är en massa skitsnack att man aldrig växer ifrån det, men mest för att detta just händer dig för att du är mamman. Om en pappa skulle göra samma sak så skulle ingen bry sig eller folk skulle inte reagera lika stark. Tycker du är modig och väldigt stark som vågar ha denna blogg och ge ut så mycket känslor även fast du bor i en skit stad som Nora.

2009-10-06 @ 22:43:55
URL: http://birfir.blogg.se/
Postat av: Gammelmormor

Älskade Jasmine! Hoppas du känner dig stärkt ända in i själen av det fina stöd du fått av dina riktiga bloggarvänner.Du är en underbar mamma till Joline.Det förstår vem som helst som ser denna glada och söta tjej.Du har klarat av skolarbete och hemarbete.Naturligtvis är det många som är avundsjuka på dig!Så är du naturligt vacker också!

Sträck på dig och känn att du duger!Det är bara du själv som vet bäst om dig!Jag är så stolt över allt du klarat av!Kämpa på och låt inte elaka människor knäcka dig!Många kramar från mormor

2009-10-06 @ 22:49:51
Postat av: linda

KRAM!

2009-10-06 @ 23:03:45
Postat av: Cajsa

Hej Jasmine!

Vi känner ju inte varandra (ännu...)men jag brukar läsa din blogg, vilket just nu känns lite som om jag smyger på dig;) Mohahaha! Men jag började läsa för länge sedan! Jag förvånas över vilket moget tankesätt du har, vad vackert du skriver och över folks oacceptabla sätt! Din dotter är mycket söt och verkar vara en riktig solstråle:) Försök att strunta i alla elaka kommentarer och var stolt över dig själv och ditt liv! Jag är säker på att det handlar om avundsjuka, bittra människor som måste höja sig själv genom att trycka ner andra. Jag önskar dig all lycka i livet och jag är säker på att du kommer att lyckas med det du företar dig! Vi ses väl på lördag? Du är välkommen!

2009-10-07 @ 08:18:27
URL: http://cajsalindheden.bloggplatsen.se
Postat av: Fröken H

Du är inget av det de personerna skriver. Du är fantastisk! Joline också.

2009-10-07 @ 09:27:39
Postat av: Anonym

Jasmine, ta inte åt dig!

Du vet ju mycket väl själv att du inte knullar runt och super och har dig. Du tar han om Joline och du är en väldigt stark människa som är ensamstående mamma. Du tar hand om din dotter samtidigt som du ska hålla ordning i hemmet och har mycket skolarbeten att sköta. Du är så himla stark.

Så för guds skull, skit i de där Noraborna som bara snackar massa skit. Stan är väll helt enkelt för liten och Iditoerna behöver nått att prata om. Vi alla vet ju hur det är att leva i en liten stad. Och ändå är Nora mycket mindre än den stan jag bor i.

Sanningen kan bara du veta själv, så ta inte åt dig!

2009-10-07 @ 11:41:08
Postat av: Tony

Hjärtat!

Vet att du tycker detta är skitjobbigt. Men som jag sa igår till dig, konfrontera dessa rötägg med fakta. Tala om hur det ligger till egentligen.

Att folk tycker och tänker en massa och dessutom späder på och fyller ut sina historier innan dom för dom vidare är ett välkänt fenomen.

Men var stark, för du vet ju själv vad som är sant och inte.

Finns här för dig när du än behöver mig.....

2009-10-07 @ 13:04:36
Postat av: eremo

Jag såg att syrran hade kommenterat så nu vill jag oxå göra det. Jag blir så jäkla arg när jag läser att du ska behöva må skit bara för att det finns idioter som verkar må bättre av att klaga på andra.



Jag har läst din blogg i stort sett från att den startade och trots att du ännu inte är så gammal har du otroligt mogna värderingar och tankesätt som många aldrig kommer att uppnå under sitt liv.



Det är bittra individer som förmodligen är rejält avundsjuka på dig och din fina Joline. Försök att låta allt skitsnack rinna av dig för innerst inne vet du att du är bra som du är och att du gör allt för att din dotter ska må bra. Avundsjuka kommer alltid att finnas och det blir ju inte direkt bättre i en liten stad.



Fokusera på allt sådant som gör dig glad istället och omge dig av människor som vill dig väl.



Sköt om dig och stå på dig!!



Kram

2009-10-07 @ 13:46:02
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: eremo

Jag såg att syrran hade kommenterat så nu vill jag oxå göra det. Jag blir så jäkla arg när jag läser att du ska behöva må skit bara för att det finns idioter som verkar må bättre av att klaga på andra.



Jag har läst din blogg i stort sett från att den startade och trots att du ännu inte är så gammal har du otroligt mogna värderingar och tankesätt som många aldrig kommer att uppnå under sitt liv.



Det är bittra individer som förmodligen är rejält avundsjuka på dig och din fina Joline. Försök att låta allt skitsnack rinna av dig för innerst inne vet du att du är bra som du är och att du gör allt för att din dotter ska må bra. Avundsjuka kommer alltid att finnas och det blir ju inte direkt bättre i en liten stad.



Fokusera på allt sådant som gör dig glad istället och omge dig av människor som vill dig väl.



Sköt om dig och stå på dig!!



Kram

2009-10-07 @ 13:47:37
URL: http://eremo.blogg.se/
Postat av: Caroline.

Vilka idioter det finns! Du ska inte ta åt dig av de som sägs. Vad är de egentligen för människor som orkar lyssna och TRO på alla jäkla rykten och hela tiden cirkulerar runt. Du är en jätte bra mamma Jasmine tro absolut inget annat. Låt ingen trycka ner dig!

2009-10-07 @ 15:07:17
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag önskar jag kunde säga något för att det ska kännas bättre.



kram från en trogen läsare.

2009-10-07 @ 15:21:34
URL: http://sandraelfberg.blogg.se/
Postat av: Åsa!

det enda jag kan säga att låt dom inte vinna!!! du e starkare än så här.. visst har man sina svackor men du kommer ur detta.. du e en bra mamma vad jag har sett och du gör allt du kan för din lilla tös... och det räcker.. man kan bara göra sitt bästa och jag kan bara säga de e så j---vla avundsjuka på dig ;-) kram på dig!

2009-10-07 @ 19:47:43
URL: http://vasaru.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag blir så otroligt ledsen att folk beter sig som svin! Har läst din blogg sen du började skriva och har fått lära känna en fina, stark och positiv människa, låt inte svinen bryta ner dig -du är värd det absolut bästa!



Kramar Åsa

2009-10-07 @ 20:18:49
Postat av: Anonym

Människor i allmänhet har ett behov utav att tycka ner andra för att själva känna sig bättre. Speciellt i Nora verkar folk ha för mycket fritid, eftersom de alltid har något nytt att skvallra om. Men jag förstår inte riktigt var dom får sånna saker ifrån, för bara genom att läsa din blogg så förstår man att du kämpar riktigt hårt. Ingen är perfekt, men du är inte långt ifrån. Att samtidigt ta hand om ett barn, ett hushåll och på det sköta skolan med (som du framställt det) väldigt bra betyg, förtjänar all heder. Jag är lika gammal som du, och jag hade aldrig klarat det. Du verkar ha en enorm drivkraft och verkar vara en riktigt tuff tjej. Jag förstår att det är lätt att börja ta åt sig när man får höra så mycket, men jag hoppas att du någonstans inom dig fortfarande vet att du är en bra mamma & en bra människa.

2009-10-07 @ 21:14:56
Postat av: Andro

Folk som säger sådant är idioter, och det är de som kommer få fel i slutet. Fortsätt tänka på sanningen - du vet ju att de har fel!



Du är en bra människa och en bra mamma, låt inte någons avundsjuka ta det ifrån dig.

2009-10-07 @ 21:28:55
URL: http://atypicalteenager.blogg.se/
Postat av: Sara

Av man kan utläsa på bloggen så verkar du vara en helt underbar person! Stå på dig även om de känns jobbigt, huvudsaken är att du vet att du är en bra mamma/person! Massa stärkande kramar! /Sara

2009-10-07 @ 22:39:30
Postat av: Sandra

Du är en jätte bra mamma Jasmine! Även om det inte går att undgå att höra alla rykten så ta inte åt dig! Du är en fantastisk person, som har en underbar familj, vänner (och en massa bloggvänner :)Stå på dig och låt dem inte trycka ner dig! KRAM

2009-10-08 @ 09:08:51
Postat av: Pernilla Gustafsson

Jasmine....

Tycker att det är för jävligt att folk ska behöva kommentera och snacka skit om andra hela tiden!

Det är så typiskt småstads skitsnack!!!

Du MÅSTE försöka slå bort det.

Dom får inte knäcka dig...

Dom är bara avundssjuka på dig... för att du är snygg, duktig i skolan, att du har en underbar dotter. Jag har läst dom andra inläggen här på din blogg och du har MÅNGA som hejar på dig och vill att du ska må bra!!!

Så ta åt dig av den positiva energin vi ge dig och må bra. Och framförallt att fortsätta att vara den underbara mamma du redan är till Joline!



Stå på dig tjejen och visa vem som är starkast!!!



Många kramar från Pernilla

2009-10-08 @ 10:57:53
Postat av: cicci

Men herregud jag läste kommentaren som du fick, personen som skrev det där kan ju inte vara riktigt frisk! Även fast det låter konstigt tycker jag du ska ta kommentaren positivt, den bevisar nämligen att den här personen i fråga är extremt avundsjuk på dig, och det bevisar i sin tur att du har ett liv som förmodligen är tio grr bättre än hans/hennes. Du ser otroligt bra ut och verkar vara en jättebra mamma, inte konstigt att folk e avis. Ta hand om dig och lev livet! Många kramar cecilia

2009-10-08 @ 22:16:57
Postat av: mrsmama

Du är ung, snygg och har en fin dotter...förmodligen ett liv som andra vill ha så det är därför de pratar skit.

Jag känner inte dig, men läser din blogg då och då och har fått intrycket av att du är en mogen och väldigt omtänksam mamma för din unga ålder. Självklart måste man få ha ett eget liv och inte bara ett liv som mamma och vad du gör då ska ingen bry sig om. Stå på dig, du är starkare än vad du tror och vet ju själv vad som är sant och inte.

Alla kan inte vara perfekta hela tiden, alla måste få ha brister.

Lyssna inte på dessa människor som pratar skit, för förmodligen mår de mycket sämre än vad du gör och det är därför de har behovet av att trycka ner dig.



Och varför är det så att när en kvinna har olika sexpartners så knullar de runt, men när en man gör det samma är det nåt positivt och häftigt.

Vem eller vilka man knullar med har väl ingen nåt med att göra?

Du är väl singel, så vad är problemet?



Kram till dig från Emma&Hugo's mamma

2009-10-10 @ 09:11:12
URL: http://mrsmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0