Sex under & efter graviditet.

Har precis haft en arg diskussion om sex under graviditet och efter graviditet, så jag tänkte att diskussionen kunde fortsätta här på bloggen. Jag har många läsare som är föräldrar och det vore roligt om ni kommenterade. Ni som inte vill ställa upp med namn eller bloggaddress kan kommentera anonymt. (Ja, nu är det tillåtet igen, haha!)

När jag var gravid med Joline tappade jag sexlusten så fort magen började synas. I de flesta gravidböcker/tidningar står det att sexlusten ska öka när man är gravid & sexet ska bli bättre än någonsin. Personligen klarade jag inte av sex med synlig bebismage. Jag kände mig enbart som en mamma och "avsexualiserade" min kropp. Jag såg hela min kropp som en föda-barn-och-amma-bebis-maskin. Jag ville knappt ligga nära Andreas på kvällen utan byggde ett berg av kuddar mellan oss i sängen. Allt medan magen växte kände jag mig mindre och mindre attraktiv. På slutet hade sex aldrig varit ett alternativ överhuvudtaget, för då kände jag mig som en producerande mjölkkossa. Jag kände mig vacker under hela graviditeten. Vackrare än någonsin. Men absolut inte sexig och tänkte inte ens på det (vad jag minns!)

När Joline var nyfödd fram till hon var tre månader hade hon kolik och jag var en mjölksugande igel på min kropp. Jag tog mig knappt utanför dörren och på nätterna promenerade jag timme ut och timme in i vardagsrummet & lyssnade på Disneylåtar. Tidigt på morgonen somnade jag ammandes i soffan och sedan hade jag fullt upp med att hinna med disk, tvätt, matlagning med Joline på armen. Alltså fanns det ingen tid för sex överhuvudtaget. Och även om det funnits tid, hade jag inte haft något behov. Jag såg på min kropp som en mjölkmaskin och trodde aldrig någonsin att jag skulle känna annorlunda. En kram i dörren eller en hand på insidan av låret var ren och skär porr för oss.

Jag har fortfarande inte "fått tillbaka min kropp", utan enligt mig tillhör den fortfarande Joline. Det har blivit mycket bättre, men fram till hon var 7-9 månader var jag extrem. Jag tog aldrig av mig kläderna helt, med tanke på att jag ammade och jag det finns inget mer avtändande än bröstmjölk och underlivet kändes inte alls som förut. Att jag "avsexualiserade" min kropp stämmer mer än bra. Jag börjar sakta men säkert att återfå min kroppsdelar. Dock ser jag fortfarande på mina bröst som "matmaskiner" där bebisen ska äta och förövrigt är min kropp skapad för att bära och föda barn.

Hur har ni känt? Har ni också "avsexualiserat" era kroppar sedan ni fick barn? Hur har det varit, har ni haft sexlust när ni var gravida eller när era barn var/är små? Tacksam för svar!


Kommentarer
Postat av: Sandra - gravid i v 16

De första 5-6 veckorna av graviditeten hade jag ingen som helst sexlust, mest för att jag mådde så illa och spydde en massa tror jag.

Men när det gick över kan jag ärligt säga att min sexlust varit större än nånsin (vilket inte min sambo har nåt emot ;p )

Nu är jag i vecka 16 och lusten är lika stor, dock börjar magen bli lite lite i vägen ibland.



Jag är rädd för hur det ska bli efter förlossningen, kommer jag nånsin vilja ha sex efter det?!



2009-10-17 @ 21:33:58
URL: http://bluebirdfairy.blogg.se/
Postat av: Linda

Min son är snart 19 månader nu, och jag har inte fått tillbaka min sexlust helt. Den e inte alls som förut, och jag tycker min kropp är förstörd, och jag e så ledsen över de, eftersom jag ändå bara är 21 år och ska väll egentligen fortfarande se fräsh o ung ut. Men de gör jag inte, jag ser smal ut o så fortfarande på ytan...men kollar man närmare sen man rynkorn på magen som visserligen har bleknat men inte helt, huden som inte helt vill dra ihop sig igen, och brösten som bara hänger där som taxöron...älskade ärligt talat min kropp förut, och nu e jag ledsen säkert minst en gång om dagen, för att min kropp är "förstörd". Den ända positiva är att jag fick min älskade son som jag älskar över allt annat på jorden.

2009-10-17 @ 21:56:00
Postat av: mmt

Oj, Jag var helt tvärtom. Hade nästan mer sex än vanligt under graviditeten, och satte igång igen 12 dagar efter förlossningen och sedan var allt som vanligt igen. Har nog aldrig avsexualiserat mig för att jag blivit mamma, det ena utesluter inte det andra, i alla fall inte för mig.

2009-10-17 @ 22:30:52
Postat av: Okana - lyckligaste mamma till juvelen Ajdin

För mig har det varit tvärtom.

Jag var så sugen på sex under graviditeten att det inte var klokt :P

Och efter förlossninge.. ja, 8 dagar efter förlossningen hade vi sex för första gången :$ hihi. Man skulle ju vänta i några månader så att kroppen hinner återhämta sig, men det orkade inte min kropp.. min kropp ville ha närhet istället :)

Så istället för att avsexualisera sig blev min kropp en sexmaskin :P:P:P hehehe

2009-10-17 @ 22:42:08
URL: http://zlatnaribica.blogg.se/
Postat av: Linn

Under graviditeten så ökade min sexlust väldigt mycket, men nu sedan min son är född (080820) så har jag ingen lust alls. Ibland känner jag mig mer tvingad att ha det, för sambons skull. Som om att det är min plikt.

2009-10-17 @ 23:04:50
URL: http://www.linnsann.com
Postat av: Annie

Jag hade stor sex lust & denna gången med..

Det är nog olika för olika personer.

Hoppas allt e bra mvh Annie

2009-10-17 @ 23:15:03
URL: http://mammaannie.blogspot.com
Postat av: C

Oj, vad olika det kan vara för olika personer! Jag kände mig precis som du, vacker under graviditeten. Inte särskilt sexig dock, men lusten var nästan omöjlig att släcka. Vi hade sex ända till någon vecka innan hon föddes. Det krävdes lite fantasi och akrobatik men det gick. Sista veckan fegade dock sambon ur lite, han trodde väl att han skulle peta ungen i huvudet eller nåt :)



Nu är hon precis tre veckor gammal och lusten är fortfarande lika stor som under graviditeten. Har inte riktigt vågat ha sex än pga infektionsrisken, men snart så, och vi längtar båda två.



Tycker lite synd om dig som "blev av" med din kropp så där, för även om man är mamma och vill ge sitt barn allt så vill man ju ändå ha sin kropp tillbaka när man är klar med graviditet och amning. Men du är ju på väg tillbaka, så man kanske inte ska tycka synd om dig :)



Ha det så bra! / C

2009-10-18 @ 01:13:18
Postat av: sanna

För mig kom det i perioder. Fram till ca, vecka 25 hade jag samma sexbehov som vanligt. Sedan försvann den till vecka 30 ungefär. Och sen blev det som vanligt igen.

Nu efteråt så har jag ju samma behov som vanligt, men det stoppas lite av det dåliga självförtroendet man fått.. brösten sitter ju inte på samma ställe som innan och det mår jag extremt dåligt över. Även om min kille/sambo inte alls bryr sig om det så gör jag det ändå tyvärr. Känner mig inte sexig över huvud taget :(

2009-10-18 @ 01:41:34
URL: http://leosmamma.blogg.se/
Postat av: Miah

Jag är gravid just nu (v29) och jag känner inte alls för sex. precis som du säger så känner man sig avsexualiserad.

Men vi får se hur det blir efteråt.

2009-10-18 @ 08:54:52
URL: http://miahsblogg.blogg.se/
Postat av: Anonym

När jag var gravid var vi båda ganska osugna på sex. Jag spydde dagligen mer än halva tiden, och när magen kom tappade vi nog båda lusten...Jag fick en ganska allvarlig förlossningsskada efter jag fött min dotter. Detta i kombination med en kolikbebis gjorde att det tog ganska lång tid innan vi hade sex för första gången efteråt. Ett par månader. Då försökte vi ta det försiktigt, och fast det gjorde lite ont fungerade det bra. Jag tycker problemet är att hitta tiden, och faktiskt orken. När dottern somnat är det lätt att vi själva slappar var för sig, eller ser film i soffan. Tyvärr.

2009-10-18 @ 13:01:02
Postat av: Amanda

Sexlusten blev mycket mindre under min graviditet också - kände mig stor, tung och otymplig och inte alls attraktiv. Du beskrev det väldigt bra: man känner sig vackrare än någonsin med sin växande bebismage, men långt ifrån sexig. Efter att min son föddes (han blir fyra veckor idag) har dock lusten kommit tillbaka. Jag har fått ett väldigt stort behov av kärlek och närhet och blir faktiskt ganska avundsjuk på min son för att han får spendera så mycket tid med pappa. Tyvärr känns det som att det är lite tvärtom för min pojkvän, nu när vi äntligen fått vår son vill han hellre umgås med honom. Men allt har sin tid. Tids nog kommer vi få mer tid till varandra.

2009-10-18 @ 19:34:32
URL: http://harryochmamma.blogg.se/
Postat av: unique

Nu är jag gravid i vecka 30 så kan bara uttala mig om sexliv under graviditet.



I vecka 17 slutade jag må illa och fick då en sexlust som heter duga. Den har hållt i sig, men nu tycker jag det börjar bli jobbigt eftersom magen börjar vara i vägen. Fast det löser vi lätt. Det gäller bara att ha fantasi =)

2009-10-19 @ 10:43:03
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: lillan

Hur är det efteråt egentligen? Tar det lång tid innan man "läker" ihop? Blöder man länge?

2009-10-19 @ 18:05:09
Postat av: 18 år och gravid

Jag är i vecka nio just nu och jag har inte blivit av med sexlusten än. Min mage har ju inte börjat synas än så kanske är därför:)

2009-10-19 @ 19:09:02
URL: http://mittlivv.blogg.se/
Postat av: Hanna, Ebba & Bebisen

Här kan jag inte alls känna igen mig faktiskt, vi hade sex under nästan hela graviditeten med Ebba, förutom ett par veckor då vi inte fick och när vi väl hade det så startade förlossningen!!

Med denna bebis har det varite lite upp och ner, ibland är det precis som vanligt och ibland känns det bara som att det inte är ens egen kropp längre.

Allting ser ju inte ut som det gjorde innan men det bekymrar mig inte längre, nu har jag fött ett barn och ska föda ett till. Sånt gör en bara vackrare, vi hade sex första gången efter förlossningen när det gått 7 veckor, en jobbig "första gång" men jag tror att pga att jag bara släppte att jag tyckte det var jobbigt så hittade jag snabbt tillbaka till den sexälskande människa som jag faktiskt är!



/Hanna

2009-10-20 @ 14:14:57
URL: http://uncertain.blogg.se/
Postat av: monia ♥ att leva med jävulen

hej, fin blogg du har :) jag har ett tips till dig, en sida där man samlar poäng och får hem presentkort på skor direkt hem i brevlådan. Alltså GRATIS SKOR :) Låter inte helt fel va? Bli medlem på den här länken och börja samla poäng du också!



http://www.gratisskor.se/Register.asp?r=15779

2009-10-21 @ 15:30:02
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag hade sexlust nästan hela tiden under Kiiras graviditet, så då var det ungefär som vanligt! Vi hade sex kanske 8 veckor efter förlossningen och sedan hade vi det som vanligt! Inget kändes konstigt och jag hade stor sexlust. Under graviditeten med Lilleman så var sexlusten vanlig under större delen av tiden men den sista månaden så försvann sexlusten och den har inte kommit tillbaka ännu, fast det har ju bara gått 3 veckor sedan förlossningen! Så den kommer nog tillbaka om några veckor och då tror jag att jag är mitt vanliga sextokiga jag:) Kramar Nathalie & Kiira och Lilleman! Tack för dina fina kommentarer. Vore så roligt att ses någon dag.

2009-10-22 @ 21:32:10
URL: http://nathalierogberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0