Jasmine svarar, del 1.



Vad har du och Joline tänkt hitta på i sommar?
Vi ska bara ha det skönt, koppla av och njuta av lite ledighet. Det är underbart för mig att bara få "glassa" runt med barnvagnen på stan och hänga med Joline i lekparken utan att oroa mig för alla skolarbeten. På måndag åker jag, Andreas och Joline till Dalarna i fyra dagar och leker med Jolines kusiner. Den 1 augusti börjar Joline skolas in på
dagis, så det är bara fyra veckors ledighet kvar innan allt drar igång igen. Mys med vänner och underbar kvalitetstid med min ljuvliga dotter är vad som kommer ske.

Hade ni några andra namn alternativ till Joline, isf vad?
Jag hade tex. Tigra som namnförslag samt några fler (ex. Chanelle, Believe, Noelia, Grace) och som pojkförslag hade Andreas Sammy, medan jag ville Zion. Andreas tycker att Michaela är ett fint flicknamn men det skulle jag aldrig vilja döpa min dotter till, så hur som helst hade det inte blivit det. Jolie var vårt enda gemnsamma förslag, men sedan bestämde vi oss för Joline.

Kan inte du videoblogga någon gång?
Det kan jag försöka med! :-)

Hur har du gått till väga med att få ditt hår så ljust/blont från att ha varit brunt/svart?
Jag slingade med blonda slingor en gång, sedan blonderade jag hela håret 4-5 gånger och då blev det gul/orange, då färgade jag det till sandréfärgat och sedan blekte jag slingor i det och nu är jag nöjd! Mycket pengar och många tårar :-)

Hur mycket väger du och Joline nu?
Jag vet inte hur mycket Joline väger för vi har inte vait på kontroll sedan hon var 1 år, men snart är det dags för 1,5 års kontrollen. Jag skulle chansa på 11-12 kg och jag väger ca. 60 kg.

Hur känns det nu i efterhand med tanke på separationen och allt?
Det känns som jag tog rätt beslut. Att det var rätt just då, för oss alla tre. Men självklart är det också tufft att vara ensamstående mamma. Allting har löst sig bra och vi är bra vänner, det är jag stolt över.
 
Är Joline och Jimena som bästa kompisar, kommer de bra överens?
Joline & Jimena leker väldigt bra ihop och de pussas & kramas och verkar sakna varandra när de är ifrån varandra. Joline verkar vara extra "förälskad" i Jimena, eftersom att hon inte träffar så mycket andra barn. Joline ropar efter Jimena och det låter supergulligt! De är på ungefär samma utvecklingsnivå just nu och därför funkar det väldigt bra när de leker ihop.

Vill du fortfarande bli Polis eller barnmorska?
Jag vill och ska bli Polis!

Hade du planerat att gå gymnasiet ETT år, eller vad hade du tänkt?
Jag börjar tredje året på samhällsvetenskapsprogrammet på Risbergska skolan i Örebro i höst.

Hur mycket gick du upp under din graviditet med Joline?
22 kilo.


Du skrev en gång att också lidit av självskadebeteende. Hur länge satt det i och hur tog du dig ur det? Känner du fortfarande att du vill skada dig ibland, hur gör du då för att låta bli?
Jag blev gravid (inte med Joline) och bestämde mig för att aldrig mer skära mig. Jag ville kunna säga till barnet i magen att jag slutade med mitt destruktiva beteende när jag fick veta att han/hon låg i magen. Sedan fick jag missfall och hamnade i ännu en svacka men tillsammans med Andreas, mamma, vänner och familj samt terapi på skolan och genom privatsamtalsterapi började jag att "bygga upp en trasig själ igen". Jag har haft några återfall även sedan jag började känna mig trygg och stabil och jag kan fortfarande känna en slags "längtan" efter att falla tillbaka, för jag minns känslan av hur allt "rann av mig" och hur det kändes som om jag lättade på trycket inuti när jag skar mig. Jag hanterade mina problem genom att skada mig själv, det är svårt att alltid minnas och leva efter de sunda metoderna, men jag vet att det är fel att skada sig själv och sin kropp, för man skadar och ärrar även själen.

Jag pratar och pratar och pratar med Josefine och andra vänner, för att komma ur nuvarande kriser och inte välja den självdestruktiva vägen. Jag tror att det är bra att vara omgiven att bra människor som man har förtroende för och vågar säga till "nu känner jag att jag skulle vilja skära mig och ge upp och bara lägga mig och gråta" och vara ärlig med sina känslor. Då kan de hjälpa en igenom krisen och man kan få styrka och inspiration till att leva ett sunt liv!


Varför tror du att det tar slut mellan så många unga föräldrar?
Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan separationer/skilsmässor mellan yngre och äldre föräldrar, men jag tror att samhället fokuserar på dem som är yngre, för att de från början har haft sämre förutsättningar och människor har inte haft höga förväntningar. Ingen tror på de yngre föräldrarna från början och det tycker jag är väldigt synd.


Hur går det för Josefine?
Läs hennes blogg och fråga henne själv, http://josiejoos.blogg.se/

När får vi se bild på Andreas tatuering?
Tack för påminnelsen! Den är gjord & blev superkanonfin, ni ska få se en bild så snart som möjligt! Jag lovar!


Vad har du för barnvagn? årsmodell?
En firstwheels city elite från 2008.


Hur mycket vägde du under den tiden som du mådde som sämst (under tiden du hade ätstörningar)?
Jag minns faktiskt inte, men jag vet, efter att ha sett på kort att jag var otroligt smal.


Hur många kcal åt du per dag då?
Jag åt ett äpple, drack vatten och eventuellt några russin de dagar då jag kunde undvika middagar med familjen. Annars försökte jag minimera portionerna eller kräkas efteråt. Åt jag någonting med fett eller socker straffade jag mig själv med att springa extremt långt eller matstrejka i två dagar.


När ska joline börja på dagis?
Den 1 augusti börjar vi skola in henne.


Tror du att du och andreas kommer bli tillsammans igen?
Just nu fokuserar vi på att vara vänner och bra föräldrar till Joline. Vi får helt enkelt se vad framtiden utvisar!


Brukar du aldrig dricka alkohol eller festa?
Väldigt sällan, jag trivs bättre utan alkohol.


Hur gör du för att vara så positiv och orka med allt?
Jag försöker att alltid ställa frågan till mig själv "vad skulle du må bra av just nu?" och sedan försöka leva upp till det. Det handlar om att lyssna på sig själv och prioriera sig själv, allra mest under perioder då man känner sig nere och kanske har en svacka. Då kan det vara nödvändigt att lägga några "måsten" åt sidan tex. strunta i att skura toaletten och skjuta upp det i två dagar för att göra det man känner för och skulle må bra av just då. Omge sig med bra människor som man trivs med och som respekterar en samt sprider positiv energi och göra roliga saker som ger positiv feedback.


Kommentarer
Postat av: jonna

nu när jag läste om dina ätstördningar så blev jag extremt ledsen..

om joline skulle få ätstördningar när hon kom upp i tonåren, skulle du då inte känna dig som en värdelös mamma då?

2009-06-25 @ 20:51:24
Postat av: linda

Tack för att du svarade om självskadebeteendet, det var mycket intressant att läsa! Jag hoppas att du kan undvika det i framtiden också. All lycka!

2009-06-25 @ 22:37:08
URL: http://fairie.blogg.se/
Postat av: Linn

Nu när jag läste om att du haft ätstörningar och självskadebeteende så blev väldigt paff, men samtidigt lite glad. Inte glad för att du haft det, utan för att jag inte är ensam.



Jag är själv en ung mamma med ätstörningar och har haft självskadebeteende under flera års tid. Självskadebeteendet blir som ett beroende, där man gör i stort sett allt för att skada sig själv, för att straffa sig.



Jag vet hur svårt det är att stå emot, men fortsätt som du gör. Jag tror på dig!



Kram

Linn

2009-07-01 @ 15:43:36
URL: http://linnsann.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0