Vad är en förebild?


Vad är en förebild? Hur ska han eller hon vara? Vad är rätt eller fel att göra?

Just nu pågar väldigt stora debatter om det här med att vara förebild eller inte. I bloggbråket nämns menar Blondinbella att Katrin Zytomierska och Carolina Gynning är dåliga förebilder och i MAMA är det en upprörd läsare som skriver in och frågar redaktion varför i all världen dom valde att ha Linda Rosing som omslagsmama, hon är väl en usel förebild? Överallt vill vi ha dessa förebilder och jag känner mig väldigt nyfiken på vilka "de" är. Enligt mig kan man vara förebild på olika sätt. Jag undrar, är Blondinbella en förebild? Ja och nej. Ja för att hon är väldigt målmedveten och vet vad hon vill men samtidigt nej, för att hon ibland framställer vissa saker på ett dubbelmoraliskt sätt. Men sedan fråga nummer två; behöver blondinbella vara en förebild? Är det ansvaret som följer av att ha en stor blogg? Jag kan tycka att Linda Rosing är en förebild. På många sätt inte, men ändå en förebild för hon visar på något sätt hur det går att laga en trasig relation med barnen och styra upp sitt liv. Hon erkänner sina misstag, naket & väldigt ärligt och även sina plastikoperationer, som hon också visar att hon inte ångrar utan står för dem. Är inte det också att vara en förebild? Att stå för sig själv och valen man gjort och på så sätt tvinga andra att respektera vem man är. Samtidigt håller jag med, vad signalerar bröst och läppförstoringar till dagens unga tjejer? Katrin då? Är hon en förebild? Klart att hon är. På många sätt för många människor. För rätt människor. Det där med förebilder och vem man ser som förebild handlar ju om vad man har i sin ryggsäck, vilken typ av förebild söker jag mig till? Osv..

Jag försöker att skriva ärliga och öppna saker här på bloggen som kan vara till hjälp för vissa människor och hoppas att någon kan ispireras eller känna sig lite bättre efter att ha läst ett inlägg. Det är roligt att påverka.. Om jag är en förebild? Det kan jag själv inte svara på men jag tycker att jag är en förebild för mig själv och för hela bilden av en "ung mamma", vad tycker ni?




Kommentarer
Postat av: jessica

för mig är du verkligen en förebild. du är så otroligt duktig och målmedveten. du får mig att förstå att saker inte är omöjliga som man innan kan tycka. du verkar vara en fin människa.

2009-01-25 @ 11:07:34
Postat av: Maria S

För mig är en förebild en person som man ser upp till och som till sin personlighet eller sätt(el både och)är som du själv skulle vilja vara. Min största förebild är min närmsta vän S.

Hoppas ni haft en skön helg.

2009-01-25 @ 17:08:08
Postat av: Marlie - 93a mamman

För MIG är du också en stor förebild! :) Läste extra mycket din blogg när jag väntade Jamila, och du var en stor peppning, om man kan säga så... :)

2009-01-25 @ 19:16:34
URL: http://mammamarlie93.blogg.se/
Postat av: My

Jag läser din blogg nästan varje dag. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sen =) du var redan innan det en stor förebild men kanske ännu mera nu. =)

2009-01-25 @ 20:25:21
Postat av: Anonym

ännu ett klockrent inlägg, du är reflekterande på ett sätt som jag tycker är imponerande. Du tänker, och du tycker själv och jag ser dig som en stark person och förebild. Dina inlägg värmer och är trygga. /M (fipplat till ny blogg, kika in vetja :) )

2009-01-25 @ 23:21:26
URL: http://kommaigen.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag tycker att du är väldigt duktig på att skriva och du har en underbar liten dotter. Du ändrar verkligen bilden av en ung mamma. Jag har fastnat för din blogg och jag tycker du är jätte duktig ! Du är helt klart en stor förebild.

2009-01-26 @ 17:52:33
URL: http://caattis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0