Det är helt okej att inte vara perfekt



Ni läsare är alltid så gulliga och kommenterar uppmuntrande att jag är duktig och bra mamma. Jag håller med er. Jag är stolt över mig själv, jag tycker att jag är en bra mamma och jag är så glad att jag orkat med allting som rör skolan samtidigt som jag varit mammaledig och missuppfatta mig inte, jag vill att ni fortsätter kommentera.

Jag vill bara klargöra att jag inte är perfekt. Jag orkar inte allt. Jag kan vara trött, ledsen, bryta ihop och gråta, ha dåligt tålamod och bara vilja ge upp. I bland får jag nämligen kommentarer eller mejl som handlar om att jag verkar vara så perfekt att människor börjar må dåligt och känna sig sämre bara för att de inte lagar egen barnmat eller gör vissa saker som "en bra mamma" ska göra. Jag är ingen bättre mamma för att jag har mycket energi och lagar egen barnmat eller pluggar samtidigt som jag är mammaledig. Att vara en bra mamma är att alltid vilja sitt barns bästa och ge massvis med kärlek och omsorg. Jag försöker att vara stark, gå min väg och göra det jag tror på men det är ingenting med mig som är helt perfekt och att göra som jag är inte nödväntdigtvis att göra som "en bra mamma". Alla mammor känner sina barn bästa och tar hand om dem på ett sätt som passar i just den familjen. Man ska inte gå in på min blogg och känna prestationsångest, utan alla ni mammor därute, var stolta över er själva och det enorma jobb ni gör med att uppfostra och ta hand om era barn.

Det är helt okej att bryta ihop och vilja ge upp. Det är mänskligt. Livet är mänskligt. Jag är mänsklig. Det är okej att erkänna en dag att "i dag vill jag inte och orkar inte och åh...", utan att känna sig dålig. Tryck inte ner er själva och försök inte prestera mer än vad ni känner att ni orkar med. Alla människor vill olika saker och orkar med olika mycket under olika perioder, man ska aldrig försöka efterlikna någon annan eller försöka leva enligt någon annans livsplan. Bara ni vet vad som passar er bäst och det är givetvis det ni ska rätta er efter.

PUSS PÅ ER FÖR ATT NI ÄR SÅ OTROLIGT BRA.

Kommentarer
Postat av: felicia

väldigt bra skrivet! du verkar vara en person med mycket livsglädje, så fint att läsa i bloggen hur joline utveklas och blir större. hoppas ni får en mysig semester! :) kram

2009-01-09 @ 16:14:23
Postat av: Anonym

Det är precis det här, jasmine, det här som gör dig och din blogg så otroligt ...vad ska jag säga, vilket ord?.. fantastisk! Och populär. För mig, är du trygghet! Och det beror på att du är så himla trygg i dig själv. Ingen är perfekt, det mår man inte bra av. Jag hatar ordet lagom, men faktum är att det är ett rätt bra mått på var man känner behag med livet. För mycket blir stress, för lite, -tristess. Lagom it is, rock on girl och ha en supertrevlig helg! /M

2009-01-09 @ 18:02:50
Postat av: Malin

Bra skrivit, har också fått den sortens kommentarer. Men oftast skriver man inte ner saker som är jobbiga, kanske? roligare att skriva om positiva saker, tycker iallafall jag.

2009-01-09 @ 18:15:52
URL: http://malllaballla.blogg.se/
Postat av: Victoria

Mycket bra skrivet! Som alla förstår så är du ingen robot, utan du är en männsika som alla andra. Att vara trött & bryta ihop gör alla människor, i olika sortes situationer. Vilket faktiskt är bra att man gör, att lätta på hjärtat och gråta ut, skrika vad man än väljer att göra så blir man starkare. Att kunna visa sig svag kräver en otrolig styrka. Genom detta du skrev har du nog stärkt många personer som känner att de inte räcker till. You go girl ! Finner inga ord.. Hoppas att du och Jollis får en underbar semester tillsammans med de andra. Fina bilder från kalaset förresten :)

2009-01-09 @ 18:35:40
Postat av: Mia

Väldigt bra och fint skrivet! :)

2009-01-10 @ 16:22:05
URL: http://busbananenmia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0