Väldigt förvirrande

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med vår Spanien resa. Jag läser på olika forum på Internet samt läser frågor/svar från barnpsykologer vad de anser om att lämna barnet hos den ena föräldern för att resa ensam. Tidigare har jag tänkt att det är en självklarhet att jag kan åka bort ett par dagar och lämna Joline hos Andreas, för de har väldigt bra relation och hon är hos en utav de personerna hon känner sig tryggast hos. Dessutom har jag sett resan som min möjlighet att vila upp mig inför att skolan börjar då jag kommer att behöva plugga på heltid, under varje ledig minut, i minst ett års tid. Det kommer att bli en tuff tid, så jag tänkte unna mig själv resan för att kunna samla krafter inför nästa prövning. Dock har jag fått höra massa negativa reaktioner från personer i min närhet och det är en självklarhet att jag är en dålig mamma om jag åker.

Nu har jag läst på och även skickat en egen fråga till två kända barnpsykologer varav en utav dem var speciellt inriktad på små barns separationsångest. De flesta föräldrarna som tidigare har frågat har planerat att resa tillsammans, utan barnet, och lämna barnet hos mor/far föräldrar och det har varit okej i ca. en vecka om man är beredd på följderna som kommer när man kommer hem då barnet behöver mycket kvalitetstid och kommer att vara extra mammig/pappig. Jag tycker att min situation är annorlunda eftersom att det är pappan som är hemma, alltså åker bara en förälder, "halva tryggheten".

Känner också vilken otrolig skillnad det är på mamma/pappa när man ser till resor och överhuvudtaget att lämna barnet när han/hon är liten. Pappor åker på tjänsteresor, fotbolls VM med kompisgänget osv.. osv.. men när en mamma tänker i samma banor innebär det genast att hon är en oduglig och egoistisk mamma.

Jag är förvirrad. Vet inte vad jag ska göra. Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag tycker du kan åka, det är du värd! Joline komemr att ha det bra med sin pappa. Det är ju inte så att du reser bort ett år eller så, du kommer ju hem inom ett par veckor. Det är ingen fara!

2009-08-09 @ 11:34:59
Postat av: Anna

åk! Det är bra att du kan vila upp dig, när du mår bra så mår även din dotter bra. Tycker du ska unna dig det, hon har ju som sagt sin pappa att vara hos. Det handlar om 7 dagar, inte en månad om jag förstår rätt..



unna dig det :)

2009-08-09 @ 11:53:05
Postat av: elin

Nu är jag ingen barnpsykolog men...



Joline är väl van att vara med sin pappa utan dig? Även om det blir en lite längre period den här gången så borde det inte vara någon stor chock för henne. Hon förstår säkert att du kommer tillbaka, precis som alla andra gånger hon varit ensam med pappa ett tag.

2009-08-09 @ 11:54:19
Postat av: Viola

Om Joline ändå är van vid att bo växelvis hos sina föräldrar lär det ju inte bli så mycket annorlunda än nu, bortsett från att du är bort lite längre tid. Jag tror det är som du säger att det hade varit värre om hon blivit lämnad helt utan någon förälder i närheten.

2009-08-09 @ 12:23:14
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: amanda

Jag tycker du kan åka iväg, åtminstone 1 vecka, det kanske kan vara så att Joline saknar dej och är kanske lite extra gnällig de första dagarna men jag tror inte att det blir något allvarligare än så. Precis som du skriver är ju Andreas kvar hemma och honom har ju Joline varit ensam med förut. Åk iväg, det behövet du!

2009-08-09 @ 12:30:14
Postat av: sandra - isabellesmamma

jg tycker du ska åka.. du förtjänar och behöver det. joline verkar vara hos sin pappa mkt och är ju van vid honom så jag tror inte det är några problem.. klart hon kommer vara mmig när du kommer hem men det är hon ´väl när hon varit borta i två nätter bara också ? och du kommer ju orka med det om du nu får en vecka å vila upp dig =) .. såå åk med dig, sola ,bada å njut ;)

2009-08-09 @ 12:59:50
URL: http://metrobloggen.se/isabellesmamma
Postat av: Anonym

Du ska absolut åka! Hon har det ju bra hos sin pappa, och du måste få göra lite roliga saker på egen hand :) Jag tycker det hade varit skillnad om både du och Andereas skulle åka,eftersom hon är så liten.. Hoppas du får det skönt :D

2009-08-09 @ 13:32:09
Postat av: Anonym

åka!

2009-08-09 @ 14:59:57
Postat av: Pixie93

jag tycker verkligen du ska åka. Du har varit en underbar mamma till Joline i 1.5 år och inte hittat på många (någon?) sak utan din dotter. Åk för tusan, det är du värd!:D

2009-08-09 @ 15:13:21
Postat av: jessica

Du är ingen dålig mamma för att du åker utomlands. Som sagt var, finns andra som lämnar hos mor- och far föräldrar. Jolines pappa finns där hela tiden för henne och du finns för henne när du kommer tillbaka. det finns ju telefoner så ni kan ju prata så hon vet att du snart kommer hem igen och att du mår bra och såvidare =)

2009-08-09 @ 15:41:23
Postat av: Mia

Jag tycker du ska åka, det är du värd! Och det låter som en bra idé att vila upp sig. Tycker absolut inte det är något fel på att du "lämnar" Joline hos sin egna pappa! Verkligen inte. Hoppas det går bra hur du än bestämmer dig att göra! :)

2009-08-09 @ 15:41:34
URL: http://busbananenmia.blogg.se/
Postat av: Caroline.

Det är klart att du ska åka! Tycker iallafall jag.

2009-08-09 @ 15:50:56
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åk och njuuuuut! det är du värd finaste du!

2009-08-09 @ 18:47:56
Postat av: Anonym

Det enda jag kan säga är vad jag ser i din blogg och det är att du ger Joline ALLT av det du har, omsorg, kärlek, vishet, vägledning, uppskattning mm.



Jag tycker absolut du ska åka, jag har inga egna barn är ingen expert på området men din kärlek, ömhet och den "oro" du visar för att lämna henne de här tio dagarna, pekar bara ännu mer på hur mycket du verkligen bryr dig och agerar som mamma.



Jag tror inte att Joline tar skada av att mamma åker iväg dock kommer hon säkert att tycka det är jobbigt att vara ifrån den som hon tillbringar mest tid hos. Men som du säger, Andreas är hemma, hon har sin pappa, mormor, moster (och säkert en hel del andra trygga som står henne nära)så jag tror inte det kommer vara några stora problem.



Du ska förstås lyssna inåt och göra det som känns mest rätt och bäst för dig. Om du bestämmer dig för att åka så är det ju viktigt att du kan koppla av och inte tänka på allt detta utan vila från din oro.



Följ ditt hjärta,

Kramar /Marielle

2009-08-09 @ 19:11:00
Postat av: Emma

Jag tycker att du ska åka. Jag tror att Joline kommer ha det kanon med sin pappa och då du kommer hem utvilad och pigg kommer hon springa emot dig och ge dig en bamsekram. Joline är så pass stor nu att hon inte glömmer bort personer bara för att man inte ses på ett tag.



Sedan tycker jag det är stor skillnad om man lämnar till andra föräldern eller om man lämnar till en släkting av något slag. Ni kunde ju lika gärna gjort upp så att ni ska ha Joline varannan vecka och de finns många barn som har de så idag och vad jag vet så har ingen tagit skada.



Precis som du säger så behöver även mammor vila upp sig, pappor är jämt ute och åker tycker jag.



Åk!



Ha en underbar resa! ;)

2009-08-09 @ 19:24:59
URL: http://elviranollatta.blogg.se/
Postat av: sanna

Jag tycker att du kan åka. Hon är ju hos sin pappa, kan det bli tryggare förutom att vara hos dig? Kanske hade varit tveksamt om hon skulle vara hos någon annan släkting.. men det är ju hennes pappa. Tycker inte att man är en dålig mamma. Man behöver lite egen tid ibland för att orka med vardagen. Och du kommer ju tillbaka till henne :) så åk du!

2009-08-09 @ 19:37:01
URL: http://sannahyden.blogspot.com
Postat av: Lina

Åk! Som du säger, Joline har det bra med sin pappa :) Det handlar om en vecka i hennes liv som hon kommer glömma direkt när du är hemma. Men det är väldigt viktiga krafter du ska samla på dig när du är för dig själv. Kraft och energi som du sen lägger på Joline:)

2009-08-09 @ 20:32:22
URL: http://linajohnsson.blogspot.com
Postat av: angelica

Jag tycker du ska åka, Joline är ju med sin pappa, och vore det han som åkte så hade det väl inte varit någon större fråga, eller?

Om du gör sån stor sak av det, så kommer ju Joline o märka det och DÅ blir det en stor sak.

Åk i väg o ha roligt, eller vila upp dig, hon kommer ha det bra hos sin pappa o du kan ju alltid ringa så får hon höra din röst iallafall.

2009-08-09 @ 20:56:34
URL: http://angelicahallin.blogg.se/
Postat av: A

Titta på ungmamma15.blogg.se, hennes dotter Wilma bor hos sin pappa och träffar henne bara på helgerna! Wilma verkar må toppen! Så om du åker en vecka, så blir du en toppen mamma i höst!

2009-08-09 @ 21:16:06
Postat av: Sara

Så små barn som Joline har inte samma tidsuppfattning som lite större barn som är medvetna om tid m.m.



Hon kommer att vara med sin pappa och hon kommer absolut inte fara illa av att du åker iväg en vecka. Snarare så är det du som kommer att längta ihjäl dig efter henne ist. ;-)

2009-08-09 @ 21:27:31
URL: http://felicia07.blogg.se/
Postat av: Denice- mamma till Hampus

ÅÅÅÅÅÅÅKKKK!!!

Barn har ändå inte riktigt samma tidsuppfattning som oss... så hon kommer klara det galant och du behöver det!

2009-08-09 @ 21:59:20
URL: http://deniicen.blogg.se/
Postat av: Janpan

Jag tycker du ska åka! Du är värd det.. dessutom kommer Joline ha de bra hos sin pappa :)

2009-08-09 @ 22:09:36
URL: http://litefresh.blogg.se/
Postat av: linda

Säger som alla andra -ÅK.



Ärligt talat -precis som du skriver- så är det jäkligt orättvist mot mammor vs pappor. Du har lika stor rätt som Andreas att åka på semester. Och framför allt -för att vara en bra mamma krävs det också att man har energi nog att orka. Du behöver vila upp dig! Åk och ha jättekul, och när du kommer tillbaka kommer Joline älska dig precis lika mycket som nu. Kanske vara lite mer mammig än vanligt, men det spelar väl inte så stor roll ändå? :)

2009-08-09 @ 22:15:15
URL: http://fairie.blogg.se/
Postat av: johannah

joline är så pass liten så hon kommer inte ta skada av att du reser bort. Självklart kommer hon vara extra mammig när du kommer hem men det kommer hon ha glömt bort efter ett par dagar.

2009-08-10 @ 01:05:00
Postat av: anna-lena

självklart ska du åka på din semester. Hade det varit Andreas som skulle åka hade ingen reagerat alls. Vad är det som säger att vi mammor inte behöver och framför allt är värd en semester utan barn? Ständigt ska man gå runt med dåligt samvete om man nu som du för en gång skull sätter sig själv i främsta rummet och inte som man alltid annas gör, låter barnen gå först.

Ta du din semester men gör det med gott samvete för det är du verkligen värd. Kramar till dig.

2009-08-10 @ 10:26:21
Postat av: frida

Jag tycker absolut att du ska åka och jag tycker inte du är en dålig mamma för att du åker bort och vilar upp dig en vecka :)

2009-08-10 @ 13:28:13
URL: http://fridahellstrom.blogg.se/
Postat av: Therese

Det är självklart att du ska åka !!! Du förtjänar det så himla mycket och Joline kommer klara sig fint, hon får ju vara med sin pappa :) ha inte dåligt samvete för att du åker och unnar dig en semester!

2009-08-10 @ 15:25:31
Postat av: Linda

Jag tycker du ska åka! Eftersom att hon är med sin pappa så är det självklart att det är okej. Även dom behöver ju sin egen tid tillsammans så varför inte under denna tid? Sålänge du känner dig trygg med att lämna henne där och hon känner sin pappa så ska du skita i vad alla adnra säger. Du är absolut ingen dålig mamma som unnar dig själv något, sen spelar det ingen roll om det är en tröja eller en resa.

2009-08-10 @ 16:30:02
URL: http://mammaliindas.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tycker det är en självklarhet att du ska åka iväg. som du själv skriver känner sig joline trygg i andreas närhet och jag tror att han kommer klara av det aldelses utmärkt. jga var själv väldigt liten när mina föräldrar skildes och jag har aldrig tagit skada att vara varanan veckabarn, så att joline skulle ta skada att du åker iväg i ca 10 dagar tror jag inte på. Hon kommer att sakna dig och du henne men sen när du kommer komma tillbaka så tror jag att det blir samma relation som ni har nu, kanske att det blir lite spänt dom första minuterna men inget mer =)



SÅ om jag skulle varit dig skulle jag rest, för du behöver komma iväg som Jasmine och inte mamma Jasmine och ladda upp batterierna för att sedan bli en bättre mamma och få en bra framtid för er 2. =)

2009-08-10 @ 17:16:07
Postat av: E

Det är klart att du ska åka! Joline tar ingen som helst skada av det!

2009-08-10 @ 18:49:52
Postat av: Anonym

ÅK

2009-08-10 @ 22:58:51
Postat av: Mamma My 22 år

Det är väl självklart att du ska åka. Om hon trivs så bra hos Andreas som du skriver kommer det inte att vara några problem alls! Hon kommer ha det toppen med sin pappa.



Jag jobbar mycket och vissa dagar har jag inte träffat min dotter alls. Märker inte att hon tar illa vid sig. kan dock märka att om jag jobbat mycket i perioder tyr hon sig mer till sin pappa men det ändras lätt när jag inte jobbar så mkt. Som sagt- hade det varit en pappa hade ingen höjt ögonbrynen alls. Tror snarare att Joline kommer älska att vara med sin pappa. Det är ju bara en vecka.

2009-08-11 @ 10:05:16
Postat av: Anonym

ÅK!!!

2009-08-11 @ 16:40:08
Postat av: Anna

Jag tycker absolut att du ska åka! Jag tror att hon kommer ha det jättebra tillsammans med pappa :)

2009-08-11 @ 17:20:21
URL: http://annamyren.blogg.se/
Postat av: lisa

Mår du bra så mår Joline bra. Åk och vila upp dig ordentligt.

2009-08-11 @ 22:30:15
Postat av: mrsmama

Åk på resan, skit i vad andra säger.

DU är en jättebra mamma!

Ett så litet barn som Joline har ingen tidsuppfattning och förstår inte att du är borta en vecka.

Sen finns det ju massa föräldrar i detta land som har barnen varannan vecka så jag förstår inte själva grejen med att du inte kan åka.



DU kommer förmodligen längta ihjäl dig efter henne, men hon kommer säkert ha en massa aktiviteter för sig om dagarna så hon inte tänker på dig.

Och de stunderna hon frågar efter mamma så finns ju pappa där.

Ser ingen skillnad på mammor och pappor, de är väl precis lika bra för barnet så länge man har en fin kontakt.

Så åk och vila upp dig, det behöver alla mammor göra och det handlar ju ingenting om att man älskar sitt barn eller ej.

Det kan väl vara en fin vecka för pappamys också.

2009-08-14 @ 15:04:26
URL: http://mrsmama.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om du inte gjort det redan så läs boken "Bitterfittan" som handlar om precis det här, en mamma som åker iväg en vecka för att vila upp sig och samla sig själv!! Otroligt bra bok!! läs,läs lääääs

2009-08-23 @ 21:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0