Ingen Spanienresa för mig den 14/8.


Jag har bestämt mig för att inte åka till Spanien på fredag. Personligen tycker jag inte att man skadar barnet på lång sikt genom att vara borta någon vecka utan jag tror att det är föräldern som lider mest. Jag har fått massvis med bra peppning av er läsare och även utav barnpsykologer. Dock har jag tagit det här beslutet för att det finns så många med ovilja till att jag åker. Jag känner mig pressad som om mitt val att åka eller inte handlar om att jag väljer "älskar du Joline, åk inte" - "älskar du henne inte, åk" samt att om jag åker väljer jag bort att vara Jolines mamma och väljer istället att vara tonåring. Jag orkar inte ta en strid om det här och jag vill inte behöva försvara mig, därför får jag det lugnast om jag är hemma med min skatt och fortsätter de sista dagarna av mitt sommarlov tillsammans med henne. ♥

Jag tycker att det är viktigt, som jag nämnde tidigare, att se såna här frågor och liknande frågor ur ett jämställdhetsperspektiv. Vilka förväntningar har samhället på en mamma/pappa idag?


Kommentarer
Postat av: nathalie

Gud, jag tycker du borde ha åkt. Kom igen! Visst går det bra att åka bort en vecka och unna sig lite tid för sig själv, jag är bombsäker på att ingen skulle reagera om Andreas skulle vilja åka iväg... Egentligen tycker jag att du är lite feg. Förlåt att jag skriver så men du ville ju inte åka iväg för att festa o träffa fulla killar utan du ville åka iväg för att nyttja lite sol och bad innan skolan igen (du skrev du att du ville ladda batterierna lite innan skolstarten, inte sant?) Varför skulle du inte kunna göra det för? Vem är du rädd för, antar att det inte är din familj som reagerar så negativt utan Andreas familj. Och låt mig bara säga en sak - it's none of their business!

2009-08-12 @ 10:35:54
Postat av: Caroline.

Men åh vad tråkigt. Hade det varit en pappa som skulle åka hade ju inte ens någon ryckt på axlarna. "Jaha" liksom... Om jag var du skulle jag inte bry mig så mycket om vad andra sa, men det är ju lätt för mig att säga när jag inte sitter i samma båt. Jag vet själv att jag har svårt att inte ta åt mig av vad andra säger speciellt när det gäller min roll som förälder.



Men du och Joline kommer nog få det super här hemma också, ladda batterierna för det som komma skall : ) Du är en toppen mamma vare sig du hade åkt iväg en vecka eller inte. Det ska du veta!

2009-08-12 @ 10:37:27
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tråkigt att du känner dig pressad över situationen, men jag tycker endå att ditt val att inte åka gör dig bara till en ännu bättre mamma. Det märks klart och tydligt att du älskar Joline och verkligen bryr dig om henne, och det gör dig till en sjukt bra mamma ska du veta.

2009-08-12 @ 12:54:00
Postat av: Connie

Hej!

Synd att du inte ska åka,du skulle verkligen behöva den tiden. Men har du bestämt detta så blir det väl så.MEN Du ock Andreas är jätteduktiga som föräldrar. Ni gör det som är bäst för er dotter. Ha det bra/Många kramar.....

2009-08-12 @ 13:11:12
Postat av: Anonym

Det är heeeeelt otroligt att folk kan få dig att påverka en utlandsresa eller inte. Helt jäkla stört! Klart du inte är en sämre mamma för att du åker iväg. Absolut inte! Vad roligt med dagis för lilla sötsaken! O så stor hon blivit, och börjat få hår :))

2009-08-12 @ 13:21:35
Postat av: Malin

Men, det är ju samma sak för föräldrar som har barnen varannan vecka? då skulle ju det anses som lika "dåligt"? då spelar det ju ingen roll vad man gör den veckan, om man ligger i soffan i glor på tv eller om man är på semester. Synd att folk utifrån ska påverka. Du vore ingen sämre mamma om du åkte!

Puss

2009-08-12 @ 15:35:23
URL: http://malllaballla.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag tycker verkligen att det är synd att du inte åker men respekterar såklart ditt val. Men du förtjänar verkligen en ordentlig vila innan skolan drar igång igen på riktigt. Du har varit mamma, pluggat massor, gått igenom en separation och hjälp din vän genom en. Du behöver och förtjänar verkligen en ordentlig semester ! Jag förstår inte hur ngn kan tycka att du INTE ska åka, de i din närhet borde veta ännu bättre hur mycket du behöver semester, mycket mer än vi läsare gör. Hoppas du verkligen gör det som känns bäst för dig och inte det de omkring dig anser vara bäst!

Kram

2009-08-12 @ 16:15:12
Postat av: Mia

Någon skrev att ditt beslut gör dig till en bättre mamma.. Håller inte med! Ditt beslut gör dig inte till bättre/sämre förälder (enligt mig). Du hade vart en precis lika bra mamma när du kommit hem igen, och tagit hand om Joline precis som vanligt. Bara med lite mer energi(?) ;)



Ni kommer säkert få det jättebra här hemma med! Synd att du känner sådan press :/

2009-08-12 @ 18:02:31
URL: http://busbananenmia.blogg.se/
Postat av: elin

Synd att folk i din omgivning lägger sig i ditt liv på det viset. Det här borde vara ett beslut mellan dig och Andreas och ingen annan, tycker jag.



Men du kanske kan satsa på att komma iväg under höst/jul/sportlov istället? Då har ju Joline hunnit bli lite äldre så det kanske känns lättare.



Önskar dig riktigt mysiga sensommardagar med Joline!

2009-08-12 @ 19:36:18
Postat av: Erik

Tråkit att du är uefrån styrd.

2009-08-12 @ 20:40:17
Postat av: linda

Jag hoppas att du får underbara dagar hemma också -det skulle väl bli fint väder? Och jag hoppas att folk låter dig vara ifred; de som visar motvilja. För ärligt talat -visst ska man lägga sig i om barn vansköts men du verkar vara 100 gånger bättre än många mammor i Nora & Örebro (även de lite äldre).

Ha det bra!

2009-08-12 @ 22:14:11
URL: http://fairie.blogg.se/
Postat av: Anonym

När ditt beslut kommer från hjärtat och känns mest rätt så är det också så. Tror vi alla önskat att du kunnat få en vecka i solen att vila upp dig, för du är så himla värd det tjejen! Men, det kommer fler chanser och jag är säker på att du gör det bästa för dig och Joline i den här situationen precis som annars.



Du är en en toppenmamma! (Oavsett om du hade åkt eller inte).



Kramar / Marielle

2009-08-13 @ 05:57:09
Postat av: Sara

Vem är det som har sagt så till dig? Fräckt tycker jag! Som någon anna skrev ovan är det väl lika jobbigt för barnet att bo varannan vecka hos skilda föräldrar som att du åker bort en vecka?

2009-08-13 @ 11:18:38
Postat av: daniella, nikes mamma

Men vad löjligt med folk som är negativa ang. ditt beslut.. De har nog antagligen inte barn själva, det är inte jättekul när stora delar av ens omgivning tycker att man inte "gör sitt jobb". Jag fattar helt och hållet att du gjorde detta val! Du verkar vara en supermamma :) Kram

2009-08-13 @ 21:00:59
URL: http://nikedan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Om du har Joline nästan alla dagar i veckan och hon är hos A någon natt då och då, varför skulle du då inte få vara borta 10 dagar och vara med dig själv och din vän. Samla tankar och krafter och längta ihjäl dig efter din dotter? Sedan vara med henne lika mycket igen som du förut varit hela hennes uppväxt. Men hoppas du gör detta för din egen skull och för att du tror det är bäst för Joline och dig själv, och inte för att folk skulle se dig som en dålig mamma. Jag tror på dig!

2009-08-17 @ 00:25:35
URL: http://anelegantsuit.blogg.se/
Postat av: Hanna & Ebba

Jag hade tyckt att du skulle åka, vi mammaor förtjänar lite "ensamtid". Pappor har det mycket oftare ju ;)

Dessutom är det bra för barnen att kunna vara hos den ena föräldern bara.

Dom som skrivit detta till dig har säkert inga egna barn ;)

2009-08-27 @ 14:07:17
URL: http://uncertain.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0