Om att skriva dikter


Jag har alltid älskat att uttrycka mig genom att skriva. Har skrivit dagbok mer eller mindre under perioder samt dikter, noveller och olika brev eller texter menade till personer, fast jag har aldrig skickat eller visat dem. Just nu är jag inne i en "skriva-dikt-period", och jag tänkte publicera en del av dem här på bloggen! De flesta dikterna är ångestladdade och olyckliga, men det betyder inte att det är så jag känner mig. Det "kommer en dikt till mig" och jag skriver ner den, så det handlar inte alltid om mina egna tankar och känslor. Dikterna får inte användas av någon annan än mig om jag inte gett tillåtelse till det!

Du är hela mig

Minnen sipprar från mina ådror,

likt blodet från ett sår.

 

Jag försöker att hålla kvar dem,

inser att det inte går.


De tränger igenom,

flyter iväg från mig.


Jag vill inte förtränga,

vill minnas dig.


Varför försvinner ni nu?

Skriker jag i panik


Tomhet. Tystad.

Sedan ekot av mitt eget skrik.


I förvtivlans mörker

ligger sedan ett genomskinligt skal


Som en själ ovanför ser

jag att det är jag


Du fanns överallt,

cirkulerade i min kropp


När minnena började rinna

ifrån mig, kunde jag inte säga stopp


Du försvann med de sista

livet inom mig


Det sista jag viskade var

hur mycket jag älskar dig.

 


.. Every rose has it's thorn

Jag är en kämpe,

de brukar säga så,

men inte längre,

det var så då.


Jag reste mig alltid,

med rak rygg,

nu reser jag mig aldrig,

är aldrig trygg.


Jag stod aldrig tyst,

aldrig i ett hörn,

men sen kom du,

and every rose has its thurn.


Jag är inte alls vacker,

eller fin idag,

du tog min skönhet,

du tog hon som var jag


Jag sprang aldrig efter,

och kämpade för mig,

jag kunde inte, förlåt,

men jag älskar dig.


Jävla, förbannade, ensamma hjärta.

Du vet att hon vill ha dig, varje gång du går förbi,

och du vill nog ha henne, men aldrig ta ett parti.


Hon har så mycket, hon äger det där, hon är den

himmelska drogen som du velat ha här.


Så mycket med henne, underbart, magi,

så mycket hos henne som i din fantasi.


Du har en längtan, som du inte kan förtränga,

men det finns saker som skrämmer dig, du inte

kan förvränga.


Hon är vackrast på jorden och besitter just det,

hon är det du inte visste, det du nu vet.


Det är svårt att älska och tappa balans,

det är svårt att tappa bort sig själv. Någonannanstans.


Du måste våga förlora och ta ett parti, för att

få vara med den finaste delen utav ditt liv.


Så nära inpå

Jag måste vara nära och andas tätt intill,

jag behöver värme, dig, det finns så mycket jag vill.


Jag vill dela luften du andas, utrymmet du tar,

jag vill vara den som finns nära, varje sekund, minut och dag.


Jag vill älska, uppslukas och lära känna din rygg,

jag vill röra dina linjer med mina läppar, så jag känner mig trygg.


Jag vill vila mina ögon på din profil en stund,

jag vill vara där nu somnar och när du sovit en blund.


Jag vill älska dig gränslöst och ge allt jag kan,

jag vill så jävla gärna vara din dröm som blir sann.


Jag vill lukta på din hals, för att andas in det vackra där,

sen andas jag inte ut igen, för det vackra ska stanna här.

 

Det vackra. Alla linjer. Konturer. Nyanser. Drag.

Älskling, stanna här..







Kommentarer
Postat av: emmelie

Dikterna är jättefina :) Jag önskar att jag kunde skriva lika bra^^,

2009-04-08 @ 12:30:04
URL: http://traedeet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den var riktigt, riktigt bra. Om du vill ha kritit och annat på dina dikter tycker jag du ska bli medlem på www.poeter.se en mycket bra sida!

2009-04-08 @ 12:47:30
Postat av: jessica

alla dikter är sååå bra, men min favorit blev "du är hela mig" önskar ja kunde skriva så:)j

2009-04-08 @ 13:36:15
Postat av: Daniela

Vad duktig du är! Jag brukar också skriva dikter och dylikt, det är ett bra sätt att hantera känslor på och ett bra sätt att våga känna efter och göra något av sina känslor. Tycker väldigt mycket om ".. Every rose has it's thorn"

2009-04-08 @ 13:47:37
URL: http://detljusnar.blogspot.com
Postat av: Therese

Underbara dikter ! Du har verkligen talang ;)

2009-04-08 @ 15:29:26
Postat av: Anonym

Herrugud vilken talang! Vad duktig du är!

2009-04-08 @ 16:00:04
URL: http://ellene.blogg.se/
Postat av: Jannike

Hej!

Älskar din blogg. Läser den varje dag och har följt den länge :)

Jag har precis kommit in i en period då jag läser mycket dikter. Sparar alla jag tycker är bra. Alltså, bara på ett dokument i Word. Som bara jag kan läsa, och kanske lägga ut någonstans senare. SJÄLVKLART skriver jag vem dikten är gjord av också.

Så nu undrar jag, får jag spara din dikt: "du är hela mig". Fastnade verkligen för den. JÄTTEFIN!

2009-04-10 @ 22:52:04
URL: http://jannikelindqvist.blogg.se/
Postat av: anna juhlin

heej=)



jätte fina dikter,

Glad Påsk:P

2009-04-11 @ 23:06:48
URL: http://annajuhlin.blogg.se/
Postat av: sandra

Dina dikter är underbara . så många känslor som kommer när man läste dem. helt sjukt vad bra du skriver.. "Du är hela mig" var en favorit från min sida...



mkt bra blogg btw.

2009-04-17 @ 00:03:53
URL: http://metrobloggen.se/sandrahellenborg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0