Inte så olika, trots allt.


Jag var nyligen på babycafé tillsammans med massa mammor och bebisar och barn i olika åldrar. Bebisskrik, prat om bajs och blöjor, protestskrik, glädjetjut och ni som har barn vet precis hur det är. En skön stämning, där alla har små barn. Där samtalsämnena är självklara. Där alla vet hur det är, där man alltid kan känna sig förstådd. Alla är mammor. Alla har barn.


Min gamla lärare från högstadiet var där med sin bebis. Och en annan lärare från min gamla skola. Hennes barn var jämnårig med Joline. För mig kändes det inte konstigt alls. Jag kände mig inte underlägsen eller annorlunda. Visst, jag har inte två bilar, inget fint hus, jag är inte gift, jag har inte undansparade pengar på banken, jag har inte jobbat i 15 år; men jag är mamma.Och där kommer likheterna som suddar ut olikheterna. Som gör att det faktiskt går att mötas ändå och gör skillnaderna minimala, när man faktiskt för dem på tal.

 

För jag har varit gravid och jag har fött min bebis, vaknat tidigt varje morgon i 15 månader, haft en kolikbebis som skrikit dygnet runt, ammat tjugofyratimmaromdygnet, pressat broccoli och mosat morötter, lagat små frikadeller och bytt tusentals bajsblöjor. Jag har kokat nappar, nappflaskor, gjort välling, plockat leksaker, tvättat pyttesmå strumpor, jollrat, badat, lekt och sett till att min fina dotter har haft allt hon behöver. Jag är 17 år, en annan mamma kanske är 42. Vi är båda mammor. Vi älskar våra barn högst av allt på jorden. Den ena ut av oss valde att vänta och göra allt i rätt ordning, den andra valde att vända lite på ”regeln om att göra saker i rätt ordning”.

 

Jag är ingen sämre mamma för att jag är 17 år. Det kommer jag aldrig att tycka. Jag har gjort mitt allra bästa och varje dag gör jag allt jag kan för att vara en bra mamma till Joline. Vissa månader har hon kanske fått Coopblöjor istället för Liberoblöjor, men hon är 15 månader och har knubbiga ben och är lycklig och mår bra. Vi har lyckats, jag och Andreas och vi har världens finaste dotter. Jag vet inte vem jag ska tacka för det.. jag kanske ska tacka oss.




Kommentarer
Postat av: Anonym

ha en bra dag :)

2009-04-18 @ 14:56:37
URL: http://metrobloggen.se/helenasl
Postat av: Caroline.

Vad bra skrivet.

2009-04-18 @ 15:17:42
URL: http://freijasmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

så himla bra skrivet.. klart du ska tacka er :)

2009-04-18 @ 15:35:50
Postat av: Josefine

väldigt bra och fint skrivet.. du är så klok!

2009-04-18 @ 16:12:11
Postat av: Viola

Ja alla mammor kämpar ju på lila mycket oavsett ålder. Skönt att man inte är ensam om koliknäter och bajsblöjjor:)

2009-04-18 @ 17:47:00
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Anonym

JA du borde verkligen tacka dig själv för det ! och du ska vara otroligt stolt över dig själv och vad du lyckats med ! :) Mycket bra skrivet :)

2009-04-18 @ 18:24:03
Postat av: Anonym

klart att det inte är någon skilnad.Hade du trott de eller?

2009-04-18 @ 21:09:06
Postat av: Johanna

väldigt fint skrivet.

2009-04-18 @ 21:39:36
Postat av: antonia

Du är den mest mogna mamman i unga dar som jag känner till !!



Ni har skapat en underbar dotter tillsammans!

Jag är avundsjuk på dig/(er) !



Kram Antonia

2009-04-20 @ 17:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0