Graviditet/förlossning/barn

Graviditeten

Vilka var dina favorit kläder?
Mina gråa, mjukisbrallor med kameltå och långa, tajta men stretchiga linnen från Gina Tricot.

Vad var din/dina favorit rätter?
Älskade nästan all mat, och det varierade från vecka till vecka.

Vad var dina/din favorit dryck? 
cocacola, som jag inte alls varit förtjust i tidigare, kunde jag bli jättesugen på. Och Jokk!

Vad tyckte du inte om?
Fet mat var ingen hit, så som pizza och hamburgare.

Var det någon favorit rätt som ändrades? 
Inte som jag minns.

Vad var du mest sugen på?
Chips och cola. ;-)  Fin gravidkost.

Hade du halsbränna?
Inte någonting, vet knappt vad det är..

Hade du sammandragningar?
Nej, inte mycket alls.

Mådde du illa?
De första 12 veckorna var jag främst känslig för lukter, det fick mig att spy.

Vilken sovställning var bäst? 
På sidan med kudde bakom ryggen, så belastningen inte skulle bli så stor, och en kudde under magen. Jag byggde en fästning kring mig själv varje kväll, så Andreas fick ligga och vinka till mig på andra sidan kuddmuren.

När var din BF dag?
23 december.

Gick du över tiden? 
Japp, 10 långa dagar.

Hur mycket gick du upp i vikt?
Ca. 20 kilo.

Hade du mycket vätska i kroppen? 
Ja, på slutet sade det pang och så såg jag ut som en svullen, matglad, högblank mamma.

Hur var ditt psyke?
Väldigt bra, om jag får säga det själv, men kanske har Andreas en annorlunda uppfattning. Jag var inte speciellt känslig, men kanske mer än vanligt och inte arg eller dramatisk, snarare lugnare.


Gnällde/klagade du?
Nej, det var någonting jag försökte skippa.

Vad trodde du det var för kön? 
Visste att det skulle vara en flicka, hjärtat och magkänslan sade det.

Visste du vad det var för kön?
Nej, jag hade int fått det bevisat, men jag var säker ändå.

Hur låg ditt SF mått?
Minns inte, men över det högsta strecket i v. 40, en jätte mage!

Var du rädd för något?
Hemorrojder.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag ville ta den som den kom och försöka "hänga med kroppen", fick en bra och lugn förlossning.

Hur ser du på graviditeten idag?
Underbar. Njut. Det är en magisk tid när man går i en liten "gravidbubbla" och allting kretsar kring bebisen.

Förlossningen

När började din förlossning?
2 januari kl. 04:30 på morgonen.

Hur började den?
Vaknade utav en värk.

När åkte du/ni in till förlossningen? 
ca. 08:30

Varför?

Värkarna blev starkare och tätare och vi hade en bit att åka i dåligt väglag,
pratade med dem på förlossningen och de tyckte jag skulle komma in.

Vem/vilka åkte du in med? 
Mamma och Andreas.

Fick du/ni åka hem igen?
Nej.

Vilket sjukhus skedde förlossningen på?
Karlskoga Lasarett

Hur mycket var du öppen när ni kom in? 
3-4 cm.

Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen?
Jag försökte härda ut värkarna och grinade av uppgivenhet ett par gånger men till slut kom en underbar bebis.

Vilka/vilken var med under förlossningen?
Mamma, Andreas, en undersköterska och en barnmorska.

Tog du nått smärtstillande?
En liten dos morfin efter halvvägs.

Grät du?
Ja, två gånger.

Vad tyckte du var jobbigast?
Känslan av att "det kommer aldrig bli klart".

Var du rädd för något?
Att ta morfinsprutan.

Hur lång tid tog det?
11 timmar från första värken hemma.

Hur ser du på förlossningen idag?
Häftigaste jag gjort. Beundrar min kropp nått enormt. Cred till kvinnokroppen!


Barnet

Vad blev det för kön? En flicka
Hur mycket vägde barnet? 3890 g
Hur lång var barnet? 51cm (men det var felmätning, egentligen 54)
Vad var huvudomfången? 37
Hur mådde barnet? Jätte bra.


Kommentarer
Postat av: Janpan

jag längtar tills jag också kan fylla i en sån där :P

2009-04-25 @ 12:00:02
URL: http://litefresh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0