Svar på era frågor:

Var har du köpt klänningen du hade på Björn Rosenström?
Klänningen är köpt på Gina Tricot för endast 149 kronor.

Ammar du fortfarande Joline eller ger du henne välling nu?
Joline vaknar ca. 6 på morgonen, då ammar jag henne & sedan går vi upp. Mellan 9 och 10 får hon gröt och frukt. Vid 1 äter hon lunch (hemmalagad mat, tex. morot & broccolipuré, laxpure & potatis) sedan ammar jag henne igen vid middag mellan 4 och 5. Innan hon somnar får hon gröt och sedan sover hon oftast hela natten.

Jag vill försöka sluta amma henne, det har jag sagt länge, haha. Nu har hon ju fått en tand så hon bits lite då och då.. Vi har köpt hem välling som vi provar med. Jag ammar bara på ett bröst men har gott om mjölk kvar. Jag ammar henne alltså i snitt två gånger per dygn. Snart kommer vi att byta ut middagsmålet mot mat också och sedan är det ju bara det tidiga morgonmålet kvar att vänja av och då blir det välling.

Hur har du lyckats hålla dig så smal & fräsch efter du fått Joline?
Bra gener! Jag gick ju upp sammanlagt 20 kg under graviditen, efter en vecka vägde jag samma som vid inskrivningen på MVC 62 kg. Nu, några månader efter förlossningen har jag som minst vägt 56 kg och pendlar mellan det och 60 kg beroende på vad jag äter och hur mycket jag promenerar. Jag har med andra ord inte gjort någonting för att gå ner i vikt, kroppen har agerat själv. Amningen har väl gjort sitt och alla barnvagnspromenader sitt.
Varje morgon sätter jag på mig mascara och rouge och läppglans och några fräscha kläder. Då vaknar jag och känner mig piggare resten utav dagen. Den tiden tar jag mig. Nästan alltid. Jag är absolut inte överdriven men vill i allafall känna mig hel & ren. Men även jag har ju dagar där jag ser ut som HejKomOchHjälpMIg, fast sådan har ni ju inte sett mig här på bloggen.

Hur gör ni med ekonomin? klarar ni er på andreas lön eller får ni bidrag?
Vi är berättigade till bostadsbidrag men har inte sökt det. Så i nuläget har vi varken social eller bostadsbidrag. Denna sommar har vi inte haft några studiebidrag men A har sommarjobbat lite, så vi har klarat oss ändå. Annars har vi min föräldrapenning, Jolines barnbidrag, våra studiebidrag (jag har också studiebidrag eftersom att jag pluggar på komvux) och Andreas lön (lönen för hans helgjobb) + att jag får mitt undehållsbidrag då jag har flyttat och är under 18 år. Vi klarar oss bra tycker jag med tanke på att ingen utav oss har någon fast inkomst. Allting går om man vill.

Hur mkt väger lillan nu och hur lång är hon?
På 6månaderskontrollen vägde Joline 7910 g och var 68,5 centimeter lång. Stora tjejen!

Var det planerat att du skulle bli gravid?
Nej, det var inte planerat men välkommet när vi förstod att det var så.

Vad sa din mamma när hon fick reda på att du var gravid?
Hon frågade om jag hade tänkt på för och nackdelar och sade åt mig att känna efter själv hur jag ville göra. Sedan stöttade hon mig till 110 % och det gör hon fortfarande för den delen.

Kommer du skaffa fler barn i framtiden?
Förhoppningsvis, det vill jag gärna.

Tänkt du aldrig att du skulle göra abort?
Visst tänkte jag tanken men det hade ALDRIG varit genomförbart, mitt hjärta visste redan hur det skulle bli och jag var så otroligt bestämd.

bor du hemma hos din mamma o pappa eller i egen lägenhet?
Jag, Andreas & Joline bor tillsammans i en tvåa i Nora. 

Är dina föräldrar skilda?
Ja, de skilde sig när jag var ett år gammal. Jag har aldrig haft och har inte kontakt med min pappa.

Var i Dalarna brukar ni vara när ni är där på semester?
Exakt var vill jag inte skriva med tanke på att det är Andreas släkt som bor där och jag vet inte om jag har deras tillstånd att göra det. Men vi brukar befinna oss nära Rättvik.

Om Joline skulle komma till dej om typ 14 år å säga att hon var gravid, vad skulle du säga då?
Det beror på hur mogen och ansvarsfull hon skulle vara. Men självklart skulle jag finnas till hands oavsett hur hon skulle välja att göra. Jag skulle upplysa om för och nackdelar och få henne att se "myntet" från två sidor. För mig är Joline det allra bästa som hänt, jag älskar henne mer än allt annat och har aldrig någondin ångrat att jag födde henne. Att skaffa barn är en otroligt stor grej och ett barn ska vara välkommet och efterlängtat. Om jag märke att Joline tvekade och velade om huruvida hon skulle kunna vara ute med kompisar och grejer skulle jag råda henne att göra abort, för barnets skull. Då är det bättre att vänta, för alla parter. Men Jolines kropp är och ska föralltid vara hennes som hon ska ha möjligheten att bestämma över. Jag kommer alltid stötta henne i allt hon väljer och tar sig för även om jag inte alltid kommer att tycka hennes val är rätt val.

Hej jag är 19 år har ett tim anställt jobb och bor med mamma jag har en kille sen ett år tillbaka och jag vill verkligen ha barn. Vad tycker du att jag bör göra? Satsa eller vänta ett par år..
Lyssna till ditt hjärta och känn efter hur det känns. Fråga dig "varför vill jag skaffa barn?" är svaret för att du vill ha en liten, knubbig och otroligt söt liten pojke eller flicka att pussa och krama på, så tänk om. Att skaffa barn är inte en resa på rosamoln eller en dans på röda rosor, även om det mestadels är helt fantastiskt! Vill du leva med din pojkvän resten av livet? Finns det grunder till att ni kommer göra det? Känner han likadant? Har du drömmar, kanske resor, du vill göra. Gör det först. Det är ingen brådska. Det ska kännas helt rätt. Rätt tidpunkt i livet. Om inte. Så finns det tid till barn senare.

Kan du inte lägga in foton på Jolines barnkammare?
Det ska jag försöka att komma till skott med.


Jag undrar om du och Andreas tar er tid för varandra, att ni bara är ensamma och hittar på saker osv. Om ni gör det, hur ofta? Och om ni inte gör det, hur känns det, är det i så fall något som du anser nödvändigt att ändra?
Än är Joline för liten för att lämnats bort så vi kan ju inte åka bort på saker ensamma. Men hemma på kvällarna när hon har somnat har vi ju lite tid för varandra även om majoriteten av tiden går till vardagssysslor. Oftast är vi båda trötta och tittar på någon film eller något tvprogram tillsammans, lagar god mat eller äter gott. Det är ett sätt att skilja på vardag och lyx hemma hos oss, på helgerna eller när vi känner för det, lagar vi något extra gott!
Jag tycker inte att "föräldratid" är jätteviktigt. Att komma i väg och hitta på roliga saker hela familjen går minst lika bra. Jag vill i nuläget inte vara i från Joline några längre stunder men när vi har henne med oss och åker på en utflykt känns allting jättebra!

Hoppas att ni har fått svar på det ni undrat. /Jasmine


Kommentarer
Postat av: Josefin

Tack. snälla för du tog dig tid och svara på våra frågor.

2008-07-15 @ 23:55:33
Postat av: Anonym

Tack. snälla för du tog dig tid och svara på våra frågor.

2008-07-15 @ 23:56:15
Postat av: Catrine

Hej!

Jag känner att jag bara måste berätta hur klok jag tycker att du är! Du verkar så himla mogen och du tänker så "vuxet". Dessutom uttrycker du dig så fint. Det kanske är taskigt att jag låter så förvånad bara för att du är så ung, men jag vet att jag själv inte var alls lika klok när jag var i din ålder.

Ville bara säga det. :)

Ha det så bra! / Catrine

2008-07-16 @ 01:00:51
Postat av: Anonym

Hur kan det komma sig att du får både föräldrapeng och studiebidrag? Studiebidrag får du väl endast om du studerar på heltid, och i så fall är du väl inte berättigad till föräldrapeng?

2008-07-16 @ 11:59:44
Postat av: Matilda

Min lille tremänning väger lite mer än 7000g nu och är knappt 3 månader. Väldigt jobbigt att bära på han för länge.

2008-07-16 @ 18:45:10
Postat av: Sandra

Oj! Jag är mäkta imponerad över hur ni klarar er ekonomiskt. Här rullarna pengarna iväg snabbt =)

2008-07-20 @ 09:02:09
URL: http://perfectbynature.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0