Det har redan gått 7 månader..



I dag är vår älskling 7 månader gammal. Nu börjar jag verkligen känna att tiden gått sjukt fort och att våran lilla bebis börjar bli en stor tjej. Just nu ligger Joline på mage i sitt babygym och försöker att krypa. Hon ställer sig upp på alla fyra men sedan skjuter hon sig bakåt med armarna. Det kommer i allafall inte dröja länge innan hon tar sig fram på egen hand. Sitter och tittar på henne och bara förundras, hon är verkligen ett mirakel. Hon pratar eller skriker sina ramsor där det låter som att hon skäller. Hon försöker att äta på allt, tittar på mig och försöker sedan att krypa igen. Haha, nu vill hon ha tag på sina våtservetter men hon kommer bara längre och längre bort från dem..

En mammadag med Joline:

Kl. 05:00-07:00 Joline vaknar och väcker mamma genom att ligga och prata högljutt eller prutta med munnen i sin säng. Mamma går upp och gör i ordning välling som Joline får äta i mammas famn medan mamma tittar på repriser på tv:n.
Kl. 07:00-09:00 Joline sover en stund (vilket klockslag varierar beroende på när hon vaknar. Vaknar hon kl. 5 somnar hon kl. 7 osv) Vi leker en stund, mamma sjunger 5 små apor eller var är tummen? var är tummen? Här är jag.. här är jag.. Joline byter om från pyjamas till kläder och får ligga naken en stund och lufta utan blöja. I bland badar hon, andra dagar får hon enbart massage av mamma. Mamma sätter på sig kläder, mascara och lite rouge. Sedan är vi redo!
Kl. 09:00-10:00 Joline äter mellanmål (gröt, frukt och vatten att dricka) mamma äter också någonting. Joline leker en stund på sin filt i köket med sina leksaker medan mamma diskar och plockar i ordning, packar skötväskan och gör oss helt klara. Sedan går vi ut på promenad. I bland förbi mormor och hälsar på en kortis, eller så träffar vi Josefine och Jimena, åker in till Örebro eller gör någonting skoj med Nicole. Det varierar.
Kl.10:00-12:00 Vi är ute och gör någonting skoj. Joline brukar sova en stund innan lunch. Ca. Kl. 12 äter Joline lunch och dessert. Sedan vill hon sova igen. Jag äter kanske lunch på stan i Örebro med några vänner, eller så är vi hemma här och jag gör i ordning nått.
Kl.13:00-15:00 Lek, bus & mys! Joline och jag sitter tillsammans på golvet och leker med hennes saker. Hon åker kanske runt i sin babysitter och jag städar upp efter lunchen. Vi gör saker som får tiden att gå helt enkelt. När det är fint väder är vi nere på stranden och har det trevligt. Vi gör vad som faller oss in, Joline och jag. Joline får mellis (fruktpuré och kanske lite gröt)
Kl.16:00-17:00 Joline sover middag en ganska lång stund och jag vilar, läser en tidning, skriver här på bloggen, fixar middag och städar om det behövs någonstans. När Joline vaknar äter hon middag (välling) i min famn och vi myser.
Kl.17:00-19:00 Nu gäller det att aktivera henne så att hon orkar hålla sig vaken. Vi går runt här hemma och tittar på roliga lampor (spetsbollen i taket i vardagsrummet är alltid rolig!) och vi leker tittut och nu kommer jag och tar dig. När klockan närmar sig 7 gör jag i ordning Joline för natten och dvs. badar henne (i bland) ger henne gröt, låter henne lufta utan blöja, sätter på henne pyjamasen och varvar ner. Vi brukar varva ner genom att sjunga sånger ur sångboken Joline fick av sina kusiner R,H,A och C på dopet. Klockan 19:00 ska Joline ligga i sin säng och sova.

Kl.19:00-22:00 E G E N T I D!!! Mamma & pappa tid.







Kommentarer
Postat av: malyn

haha känner igen det där med egentid på kvällarna, det behövs! :) är själv en s.k "ung mamma" eller vad man kallar det. bra blogg & joline är verkligen söt! :)

2008-08-04 @ 14:03:11
URL: http://malyn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du är en jättebra mamma till ditt barn och jag beundrar din styrka i dig själv. Den gör dig vacker. Keep going /Marielle19

2008-08-05 @ 16:50:15
URL: http://marielles.blogg.se/
Postat av: Tina

Du låter som en helt fantastisk mamma! :')

2008-11-30 @ 07:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0