Bebisen i v.35



Bebis:
Bebisen väger ca. 2,6 kg och är ca. 45 cm lång. Din bebis kan blinka, flytta sig, kissa, svälja fostervätska och kan även få hicka. Det centrala nervsystemet håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt mogna. Risken för andningsproblem är alltså mindre nu än för några veckor sedan. Armar och ben börjar bli knubbiga och fina. 

Mamma:
Livmodern kan kännas ungefär 15 cm ovanför naveln och livmodern är ungefär 35 cm lång. Du har antagligen ökat mellan 11 till 13 kg nu i vikt. Bebisen trycker överallt. Du kan ha svårt att sova och sitta. Du kan känna dig irriterad. Försök hitta en sovställning som passar dig. Till exempel kan du ha en kudde mellan benen när du sover, ända från knät ner till fötterna, då hålls bäckenet parallellt. Du kan även be din partner bulla upp bakom din rygg. Tack vare graviditetshormonet relaxin och tyngden från barnet, vidgar sig nu bäckenet inför förlossningen. Kanske får du ont i bäckenet. 

Jag mår väldigt bra faktiskt. Självklart har jag känningar i ryggen och tunga ben, men det är absolut ingen fara. Jag sover oftast hela nätterna igenom och behöver inte gå upp och kissa (väldigt ovanligt tror jag) och vanligvis sover jag skönt också. Hemma hos Andreas delar vi på en 105 centimeters säng och även det går bra. Jag sover djupt & skönt.

När jag tänker på förlossningen känns det bara spännande och mysigt. Jag känner ingen rädsla eller oro, det är otroligt skönt. På föräldragruppen är det många mammor som känner sig livrädda och som haft riktig ångest över förlossningen hela graviditeten. Jag är glad att jag sluppit det och istället kunnat fokusera på det positiva och njuta.


Kommentarer
Postat av: Siss

inte långt kvar nu, lycka till med allt!

2007-11-21 @ 16:07:46
URL: http://size.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0