Svar till er:

Vad är det bästa med att vara mamma?
All kärlek! Det är underbart att se Joline växa & utvecklas. Jag får så himla mycket kärlek, uppskattning och glädje tillbaka från henne. Hon låter mig uppleva så mycket fantastiska saker!

Hur lång tid tog den för er att få in sovrutiner för er dotter?
När Joline var nyfödd hade hon kolik. Då sov hon alltid i min eller Andreas famn. Men hon ammade hela tiden, så oftast hos mig. När hon hade RS-viruset vid ca 2 månaders ålder så fixade hon att läggas och somna själv i sängen men fortsatte att sova bredvid oss ett tag eftersom att jag ammade henne. Sedan har det gått i perioder hur hon varit vid läggningen. Vi lägger henne dock alltid i sin säng och lämnar rummet, där har hon sin snuttefilt och nalle. Ibland är hon ledsen och få får vi gå in och klappa eller vagga hos henne, vi tar henne aldrig till vår säng.

Var Joline reserverad mot sin pappa när ni kom tillbaka från semestern?
Nej, det märkte jag inte av.

Har Joline haft någon period då hon var extra mammig?

Många månader! Från att hon föddes tills hon var ca. 8-9 månader var i perioder otroligt "mammiga-perioder" när hon knappt ville vara hos någon annan än mig. Frustrerande känsla att aldrig kunna låta sitt barn sitta i någon annans knä.

Vilken vecka berättade ni för omgivningen att du var gravid?

Mellan vecka 6. och vecka. 16, allt därimellan!

Går du i skola å så eller jobbar du? Om du går i skola, vad pluggar du till?
Pluggar in andra året på gymnasiet, går sam/sam.

Hur orkar du plugga nu när du har en bebis på 1år? Och vad har du för planer i framtiden?
Det orkar jag inte alltid. Jag kan vara arg, ledsen och frustrerad men kommer alltid fram till att det bara är att kämpa på för sedan kommer det att vara över. Är övertygad om att det är värt det. Dessutom är det skönt att vara någonting annat en bara mamma också och skolan hjälper mig att fokusera bort från Joline en stund. I framtiden vill jag plugga vidare och sedan bli Polis.

Hur fördelar du och Andreas hushållsarbetet mellan er? Hur ser du på jämställdhet?
För mig är jämnställdhet respekt. Respekterar man varandra vill man hjälpa och underlätta för varandra. För mig handlar det inte om att dela på varje disk 50-50 % utan mer att alla ska må bra och man ska hitta en lösning där alla trivs. Under perioder, när den ena har mer att göra tex i skolan eller på jobbet kan den andre göra lite mer och tvärtom.

Står ni båda för lägenheten? Delar ni på hyran och mat och allt sånt?
Eftersom att jag är under 18 står Andreas på lägenheten men vi har gemensam ekonomi.

Har du någon gång funderat på hur det hade varit att bo själv?
Ja, men det vore både positivt och negativt.

Kommentarer
Postat av: Candra

Hejsan! Jag kanske kommer med en udda fråga men skulle vara mycket tacksam om du kunde hjälpa mig. Jag ska nämligen göra ett reportage i skolan (går media) och ska skriva om hur det är att vara ung och ha barn. Skulle uppskatta om du kunde adda mig möjligtvis på msn och svara på några frågor? :) Tack på förhand /Candra

2009-02-01 @ 22:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0